Technische SEO voor niet technische mensen

Status codes, canonicals, url parameters: zeggen ze je op het eerste zicht niet zo veel? Het zijn nochtans belangrijke SEO factoren. Deze technische factoren op de juiste manier implementeren kan een grote invloed hebben op de ranking van je website. Je kan nog zo veel goede links verzamelen en nog zo een goede content schrijven: als je website technisch niet op orde staat, dan zal je niet goed scoren in Google. Ook al kan je de technische kant zelf niet implementeren, het is wel belangrijk om die technische kant te begrijpen, zodat je een website ook technisch kan doorlichten en de nodige technische aanpassingen kan laten implementeren.

technische-seo

Status codes en redirects

Telkens iemand een pagina op je website bezoekt, stuurt de web pagina een bepaalde status code naar de web server. In de meeste gevallen gaat het om een status code 200, wat wil zeggen dat alles in orde is. Andere veel voorkomende response codes zijn:

  • 301: een 301 response code is een permanente redirect, waardoor Google weet dat de pagina permanent verhuist is naar een andere locatie.
  • 302: een 302 is een tijdelijke redirect, waardoor Google weet dat de pagina tijdelijk verhuisd is.
  • 404: een 404 pagina is een pagina die niet bestaat.

Er bestaan tal van tools die je de verschillende HTTP response codes van al de pagina’s op je website geven. Belangrijk naar SEO toe: als een pagina tijdelijk verhuist, gebruik dan een 302 redirect, in plaats van een 301. Zorg er ook voor dat pagina’s die niet bestaan of een fout ingetypte url steeds een 404 response code geven, zodat er een 404 pagina verschijnt. Een 404 pagina redirecten naar de home pagina is not done! Een uitgebreidere uitleg over response codes en de tools om ze te bekijken vind je in deze geweldige blogpost over response codes op Moz.

Canonicals

Zit je met dubbele content op je website, bijvoorbeeld omdat je twee domeinen voor je home pagina hebt? Maak dan gebruik van canonical url’s. Een canonical url is een stukje code dat je op een bepaalde pagina zet, waarmee je aan Google aangeeft dat Google de content van die pagina beter op een andere pagina kan lezen. Dat stukje code ziet er als volgt uit, bijvoorbeeld in de source code van pagina A:

< link rel=”canonical” href=”http://www.example.com/pagina-b” >

Google zal in dit geval pagina A negeren, en enkel pagina B indexeren. Een canonical url gebruik je dus om te vermijden dat Google dubbele content op je website aantreft. Dat kan als je verschillende url’s hebt voor hetzelfde domein (bv. www.example.com en www.example.com/default.aspx), of als je twee url’s hebt naar dezelfde pagina (bv. www.example.com/news/page-a/ en www.example.com/press/page-a). Hou er rekening mee dat de pagina waar je naar verwijst in je canonical url de belangrijkste url is: dit is de url die je in de structuur van je website en in je sitemaps meeneemt. Als je vanop pagina A verwijst naar pagina B, link intern dan enkel naar pagina B en neem pagina B zeker op in je sitemap.

URL parameters

URL parameters worden vooral op e-commerce websites gebruikt, maar ook op andere websites zie je ze regelmatig verschijnen. Je herkent ze aan het vraagteken in de url, ze zien er bijvoorbeeld als volgt uit:

http://www.example.com/angry-erin?color=green&size=15&id=12345&print=1

Alles na het vraagteken zijn parameters. Haal het vraagteken en wat erachter staat weg, en de pagina werkt nog steeds. Alleen zal je het product dan niet in het groen zien, maar in de standaard kleur.

URL parameters kunnen duplicate content creëren. In Google Webmaster Tools kan je Google vertellen welke parameters je gebruikt op j website, en hoe Google ze moet lezen. Maak hier dus ook gebruik van.

Dit zijn maar enkele van de belangrijkste technische zaken op vlak van SEO. Zo is bijvoorbeeld ook de sitesnelheid van belang, en om die te optimaliseren heb je heel wat technische kennis nodig. Andere technische zaken zijn de sitemap.xml, de robots.txt en de headings.

Bron: Search Engine Watch

Executive Summary

Technische SEO voor niet technische mensen
Om goed te kunnen scoren in Google, moet je website technisch in orde zijn. Wat zijn de belangrijkste technische factoren?

1 Comment

  1. AhmedDLoparo

    1 month ago

    An intriguing discussion is certainly worth comment.
    There’s no doubt that that you must write more
    about this subject matter, it may not become a taboo subject but usually folks don’t talk about such issues.
    To another! Kind regards!!




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *