Snelheidsrapport mogelijk in nieuwe Google Analytics

Google AnalyticsUser experience en kwaliteit zijn twee belangrijke aspecten die Google hoog in het vaandel draagt. Met de nieuwe versie van Google Analytics, die voorlopig nog in bètafase zit, wordt daar het aspect snelheid nog eens aan toegevoegd.

Het is al langer bekend dat een snelle website bijdraagt aan een goede experience, zowel voor de user als voor de business. Voor de eigenaar van de website betekent het niet enkel een stijging van de conversieratio, maar ook een betere kwaliteit van de bestemmingspagina en een hogere Google ranking.

Hoewel de snelheid van je bestemmingspagina’s een belangrijk aandachtspunt is voor de algemene kwaliteit van je SEA-campagnes, was het tot nog toe onmogelijk om via Google Adwords of Analytics de snelheid te bepalen. Daar komt nu verandering in. Voortaan zal het mogelijk zijn om in Google Analytics een rapport op te vragen om de snelheid van je bestemmingspagina’s te achterhalen. Hiervoor moet je wel eerst een extra code aan je bestaande Analytics code toevoegen, die ziet er als volgt uit:

Van zodra het nieuw stukje code is geïmplementeerd, zal Analytics een korte test uitvoeren om je page load time uit te voeren. De snelheidsmeting start vanaf het begin van de navigatie tot het volledige inladen van de pagina en maakt gebruik van de NavigationTiming interface.

Zijn er een aantal pagina’s die gerust wat sneller kunnen inladen? Dan raadt Google onder andere het volgende aan:

  • Gebruik minder of snellere redirects;
  • Gebruik geen interstitials;
  • Beperk de grootte van de pagina.

Maak jij al gebruik van de nieuwe Google Analytics of het snelheidsrapport? Wat zijn jouw bevindingen?

2 Comments

  1. Erik

    10 months ago

    Goed artikel! Ik zit wel met de volgende vraag, er staat:

    ‘Voor de eigenaar van de website betekent het niet enkel een stijging van de conversieratio’

    Waar is een stijging van conversieratio op gebaseerd? Is hier onderzoek naar gedaan en zoja graag meer informatie.

    Groeten Erik

  2. GillesF

    10 months ago

    Hoi Erik,

    interessante vraag. De invloed van page load time op conversieratio’s is eerder indirect. Een tragere load time leidt tot een hogere bounce rate en dus ook minder bezoekers. Bovendien blijkt uit een onderzoek (http://blog.kissmetrics.com/loading-time/) dat 79% van de shoppers die ietse gekocht hebben maar niet tevreden waren over de siteprestaties niet meer zullen terugkomen. 44% daarvan vertelt over die slechte ervaringen aan vrienden en kennissen. Ook Matt Cutts van Google wijst op de invloed van page load time op conversies (http://www.mattcutts.com/blog/site-speed/). Hopelijk heeft deze informatie je kunnen helpen.

    Groetjes,
    Gilles




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *