04.04.2012 - Search

Segmenteren in AdWords | De waarde van sitelinks, mobiele apparaten en meer optimaliseren

 Google staat bekend voor de grote hoeveelheden data die het vrijgeeft aan gebruikers. In Google AdWords heb je tal van mogelijkheden om je resultaten grondig te analyseren. Een van de interessantste mogelijkheden is segmenteren. Hierdoor kan je verder kijken dan enkel de oppervlakkige resultaten om betere beslissingen te nemen

Er zijn enkele mogelijkheden tot segmenteren. Zo kan je resultaten bijvoorbeeld opdelen per dag van de week, de gegevens van advertentie-extensies in detail bekijken of resultaten van mobiele apparaten ten opzichte van computers vergelijken.

Segmenteren op kliktype | advertentie-extensies

Segmenteren op kliktype laat je toe de gegevens van advertentie-extensies van dichterbij te bekijken. Deze mogelijkheid vind je natuurlijk terug in de tab advertentie-extensies, maar ook in de andere tabs zoals campagnes en advertentiegroepen. Als je bijvoorbeeld wilt vergelijken hoe vaak er op sitelinks wordt geklikt versus de advertentietitel, dan kan je best de tab advertentie-extensies nemen. In de andere tabs zullen ook de klikken waarbij geen sitelinks werden getoond worden opgenomen. Dit zou dus een vertekend beeld geven in het nadeel van de sitelinks.

Kliktype toont ook data voor de andere advertentie-extensies zoals locatie extensies, click-to-call voor mobiele apparaten en sociale extensies voor Google+.

Belangrijk om op te merken is het feit dat de klikken die bij sitelinks staan in de advertentie-extensies tab verwijst naar elke keer de sitelink werd vertoond en er op een sitelink OF de advertentie werd geklikt. Met segmenteren kan je dus zien hoe vaak de sitelinks effectief worden gebruikt. Natuurlijk bieden sitelinks altijd extra zichtbaarheid (grotere advertentie) Dus zelfs als er weinig klikken op de sitelinks zijn, zijn ze nog steeds waardevol! Een nieuwigheid is dat je nu ook conversie data kan zien voor sitelinks door middel van segmenteren.

Segmenteren op tijd

Sommige uren of dagen van de week zijn duurder/minder converterend dan andere. Met segmenteren kan je bepalen welke tijdstippen de gemiddelde CPC/kost per conversie de hoogte in jagen of een slechte CTR hebben. Deze data kan je gebruiken voor een effectieve advertentieplanning (tab instellingen) zodat je een lager bod zet op een bepaalde dag of gewoon niet adverteert op bijvoorbeeld zaterdag of tussen 6 uur ’s avonds en 9 uur ’s morgens.

Segmenteren op netwerk

Wij werken doorgaans met aparte campagnes voor het display netwerk en Google zelf. Indien je liever de twee combineert kan je door middel van segmenteren de data opsplitsen op campagne, advertentiegroep of advertentie niveau. Voor zoekwoorden gaat dit uiteraard niet omdat display campagnes geen gegevens voor specifieke zoekwoorden tonen.

Je kan ook de opsplitsing Google zoeken en zoekpartners maken. Bij de instellingen van een campagne kan je bepalen of je bij een campagne op het zoeknetwerk enkel wilt adverteren op Google of ook de zoekpartners wilt opnemen. Voor sommige campagnes zijn zoekpartners beter dan Google zelf, maar voor andere campagnes hebben zoekpartners een negatieve invloed op de resultaten.

Zoektype | dieper ingaan op brede zoektermen

Binnen zoekwoorden heb je een andere interessante mogelijkheid tot segmenteren. Bij brede zoekwoorden wil je weten hoe dicht de zoekopdrachten bij het zoekwoord staan. Door te segmenteren op zoektype kan je zien hoe vaak de zoekopdracht overeen kwam met het zoekwoord in je campagne (exact), hoe vaak het zoekwoord een deel was van de zoekopdracht (woordgroep) en wanneer Google dingen aanpastte zoals de volgorde van termen, synoniemen, ... (breed) Je kan natuurlijk de optie "zoektermen weergeven" voor de exacte zoekopdrachten die werden gebruikt, maar segmenteren op zoektype geeft een snel en duidelijk overzicht.

Mobiele toestellen

Is het de moeite om een aparte campagne aan te maken voor mobiele toestellen? Door te segmenteren in een bestaande campagne kan je zien hoe groot het aandeel van WAP-toestellen, smartphones en tablets is ten opzichte van computers. Je kan een aparte campagne maken voor mobiele apparaten om specifieke landingspagina’s te gebruiken of met meer algemene zoektermen te werken. De long tail zou iets minder effectief zijn op mobiele apparaten. Dit kan je natuurlijk controleren door ook in de zoekwoorden tab te segmenteren op mobiel apparaat.

AdWords optimaliseren

Het meeste uit AdWords halen is natuurlijk belangrijk. Om uit te zoeken waar geld verloren gaat of juist extra winst gemaakt kan worden kan segmenteren een sterk hulpmiddel bieden! Verhoog dus je ROI en ga dieper in op de data die je hebt.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans