Search, plus Your World leidt tot nieuwe clash tussen Google en Twitter

Google en Twitter zijn dezer dagen verwikkeld in een onderlinge strijd. Terwijl Google met trots zijn “Search, plus Your World” voorstelt, ziet Twitter de integratie van Google+ in de zoekresultaten van Google als iets dat ‘bad for people’ is.

Twitter says

Twitter claimt dat Twitterpagina’s door de nieuwste uitvinding van Google moeilijker te vinden zijn . Alex Macgillivray, de bedrijfsjurist van Twitter, bewijst zijn statement zelfs met een voorbeeld. Als je zou zoeken naar de twitterpagina van @WWE zou er bij de zoekresultaten alles te vinden zijn over de Google+ pagina en de website van de World Wrestling Entertainment, maar niets over het twitteraccount van de WWE. Macgillivray wijst erop dat Twitter één van de belangrijkste nieuwsspelers is, en dat het nu moeilijker wordt om nieuwsinformatie snel en gemakkelijk te vinden. Toch worden sommige Twitteraccounts wel vooraan weergegeven bij de zoekresultaten en lijkt de stelling van Macgillivray toch niet helemaal correct.

Alex-Macgillivray-twitter-google-search-plus-your-world

Google says

Google van zijn kant, stelt dat Twitter zelf heeft gekozen om de samenwerking met Google op te schorten. Tijdens de samenwerking had Google toegang tot publieke tweets. Eric Schmidt, de uitvoerende voorzitter van Google, is van mening dat Google nu door de contractbeëindiging geen toestemming meer heeft om twitterpagina’s weer te geven bij de zoekresultaten.

Who’s right?

Het is natuurlijk de bedoeling dat de zoekresultaten van Google zo relevant mogelijk zijn. Maar business is business, right?!

Lees zeker ook wat SearchEngineLand te zeggen heeft over Search, plus Your World!

Executive Summary

Wat? Twitterpagina’s staan niet bij de zoekresultaten van Google’s “Search, plus Your World”
Dus? Google en Twitter verwikkeld in onderlinge strijd

5 Comments

  1. Carolien P

    9 months ago

    Google heeft natuurlijk een punt als het zegt dat Twitter zelf zijn content verboden materiaal heeft gemaakt voor de searchengine. En als Google zelf een nieuw product op de markt brengt, Google +, en de inhoud hiervan wel weergeeft in zoekresultaten, dan is dit in principe geen probleem. Maar mijn inziens geeft Google dan wel zijn ‘neutraal’ imago op en komt het bussiness-aspect meer en meer naar voren. Dit laatste heeft volgens mij geen positief effect op zijn gebruikers, vermits wij toch altijd een beetje het gevoel willen hebben dat zulke dienstverlening er echt is om ons een dienst te verlenen, eerder dan aan ons geld te verdienen.

  2. Robby Mares

    8 months ago

    Hi Carolien,

    Moet je volledig gelijk geven, hoewel Twitter beweert dat de content of toch een deel ervan nog beschikbaar zou zijn voor Google…

    Google geeft inderdaad z’n meer neutrale karakter op, om haar eigen resultaten te promoten ten koste van andere (misschien meer relevante) resultaten, zoals in dit geval zoekresultaten van Twitter.

    Mogelijk past Google deze werkwijze nog aan, vooral als er nog meer spelers kritiek op beginnen te geven…

    Bedankt voor je reactie ;-)

    Robby

    bedankt voor je reactie!




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *