PPC advertenties bezorgen je 89% extra trafiek bovenop organisch verkeer!

Hal Varian, Chief Economist bij Google, maakte online marketeers het onlangs net iets makkelijker. Hij voerde namelijk een onderzoek uit naar het feit of ‘PPC advertenties de organische trafiek zou kannibaliseren’. Het antwoord? Neen.

De bevindingen van het onderzoek spreken voor zich: PPC ads kannibaliseren organische trafiek niet. Integendeel, het levert je (in de meeste gevallen) zelfs 89% extra trafiek op bovenop de organische trafiek die je reeds ontvangt.

Klanten van SEM-bedrijven stellen vaak de vraag of het wel nuttig is om naast een nummer 1 positie in de organische trafiek, ook goed te scoren in de betaalde trafiek. Adverteren kost uiteraard geld en waarom dat geld uitgeven als je ‘gratis’ (gratis is het niet echt) op de 1ste plaats staat in de organische zoekresultaten? Omdat het verschijnen in zowel de betaalde als in de niet-betaalde zoekresultaten je dan misschien wel extra geld kost, het je zo goed als zeker meer inkomsten oplevert.

Let wel, dit is niet in alle gevallen zo maar toch zeker in het merendeel van de gevallen.

De werkwijze van het onderzoek

Het team van Hal Varian deed in totaal zo’n 446 tests op gepauzeerde campagnes in Groot-Brittanië, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten van oktober 2010 tot maart 2011. De campagnes moesten uiteraard gepauzeerd zijn om te kijken wat de impact hiervan was op de statistieken: “zouden de kliks van het organische verkeer de ‘verloren’ kliks van de gepauzeerde ads goed maken”, was de achterliggende gedachte die men ging testen.

Om te bepalen wat het verschil is tussen kliks wanneer men zowel paid search verkeer als organisch verkeer ontvangt en wanneer men enkel organisch verkeer ontvangt, heeft Google de metric ‘Incremental Ad clicks’, kortweg IAC, in het leven geroepen. IAC staat voor het percentage van betaalde kliks dat niet goedgemaakt wordt door organische kliks wanneer een campagne gepauzeerd wordt. Wanneer de campagne herstart wordt, staat IAC voor het percentage betaalde kliks dat bovenop de organische kliks komt.

Door die metric kon het team bij Google dus achterhalen wat de werkelijke impact is van het pauzeren van paid search campagnes. En zo is dus gebleken dat paid search de organische kliks niet kannibaliseert. Integendeel, volgens Google levert het maar liefst 89% extra kliks op en zo dus ook extra inkomsten.

Let wel, de tests van Google liepen tijdens de vakantieperiodes waardoor het percentage wel hoger zou kunnen liggen dan doorheen het jaar.

Experimenteer en test zelf het verschil!

Google geeft in hun paper aan welke methodologie ze gebruikt hebben om tot de resultaten te komen. Je zou dus zelf een test kunnen opstarten om na te gaan of het voor jouw zoektermen, in jouw markt en voor jouw bedrijf een goede keuze is om je zowel op organisch als betaald verkeer te richten of slechts op één van de twee.

Op SearchEngineLand staat er een iets makkelijkere methode om na te gaan wat het verschil zou zijn. Het komt er op neer dat je een PPC campagne laat lopen waarbij je op een keyword adverteert waarvoor je organisch op de eerste plaats staat. Vervolgens laat je de campagne (afhankelijk van je budget) een week lopen waarna je ze een week pauzeert. Vervolgens kan je de test nog eens een week laten lopen om het daarna opnieuw een week te pauzeren. Op die manier zijn je resultaten representatiever en heb je dus meer vertrouwen in het resultaat.

Ga vervolgens het verschil in extra kliks na: bekijk de kliks die je enkel ontvangt via organisch verkeer wanneer je PPC campagne gepauzeerd is. Bereken dat het verschil van de gecombineerde kliks (PPC + organisch) tegenover de organische kliks. Dat verschil is dus je IAC.

Ten slotte moet je nagaan of het je werkelijk extra inkomsten oplevert i.p.v. je enkel meer geld te kosten. Om dat te doen, bekijk je de inkomsten van (enkel) je organisch verkeer. Dat getal vergelijk je vervolgens met de inkomsten van die week (of periode) dat je zowel organische kliks als betaalde kliks ontving. Van dat bedrag trek je de kosten (van de betaalde kliks) af en dan krijg je de werkelijke winst.

Ligt dat uiteindelijke getal hoger dan de inkomsten van (enkel) je organische kliks? Zorg er dan voor dat je zowel organisch als betaald op de eerste plaats scoort voor dat keyword, het zal je gegarandeerd extra inkomsten opleveren!

 

De methodologie en resultaten van het onderzoek van Google kan je nalezen in de paper “Incremental Clicks Impact Of Search Advertising”.

Ga je een experiment uitvoeren rond de IAC voor jouw zoekwoorden? Laat ons dan zeker en vast de resultaten weten!

Executive Summary

Wat? Een interessante studie die bewijst dat PPC ads organische kliks NIET kannibaliseren.
En? De vraag ‘is het nuttig om zowel organisch als betaald op de eerste plaats te scoren?’ is nu makkelijk te beantwoorden

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *