Peeters en Pichal experimenteren met Google

Peeters & PichalInternetexpert Eli Pariser beweerde in zijn nieuwe boek dat Google de zoekresultaten voor iedereen personaliseert. Spek voor de bek van Peeters en Pichal, het bekende duo van het gelijknamige  Radio 1 porgramma. Zij voerden samen met hun luisteraars een experiment uit en kwamen daarbij tot verassende resultaten.

Het experiment

In zijn boek ‘The Filter Bubble’ verkondigde de Amerikaanse internetexpert Eli Pariser dat Google de zoekresultaten filtert op basis van persoonlijke gegevens zoals locatie, zoekgeschiedenis en accountgegevens. Volgens Pariser zijn de zoekresultaten van Google per zoekwoord dus voor iedereen verschillend.

Annemie Peeters en Sven Pichal gingen op onderzoek en testten de stelling van Pariser. Ze vroegen hun luisteraars om op hun sein de zoekwoorden ‘liefde’ en ‘Griekenland’ als zoekterm in Google in te geven en de eerste tien zoekresultaten naar de radiozender per e-mail door te sturen. Als Pariser gelijk zou hebben, zouden de resultaten van de luisteraars dus voor iedereen moeten verschillen…

De resultaten

Ongeveer vierhond luisteraars namen deel aan het experiment en stuurden hun zoekresultaten door voor beide zoekwoorden.

Google

De resultaten zijn echter verrassend en zijn sterk uiteenlopend voor de zoekwoorden ‘liefde’ en ‘Griekenland’. Bij ‘liefde’ waren de zoekresultaten bij de luisteraars voor 94% hetzelfde. Dat zou erop wijzen dat Pariser het bij het verkeerde eind had en dat de zoekresultaten zo goed als voor iedereen gelijk zijn. De resultaten voor het zoekwoord ‘Griekenland’ bewezen echter het tegendeel en waren wél zeer verschillend. Slechts 24% van de luisteraars kregen met dit zoekwoord dezelfde links te zien.

Conclusie?

Hoe vallen deze tegenstrijdige resultaten met elkaar te verenigen? De verklaring zou liggen bij feit dat ‘Griekenland’ een gevoeliger zoekwoord is dan ‘liefde’. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld al eens naar Griekenland op vakantie geweest en googlden dan ‘vakantie Griekenland’. Daarnaast is Griekenland tegenwoordig ook vaak in het nieuws en gebruiken sommigen onder ons dus vaker zoektermen met ‘Griekenland’. ‘Griekenland’ is dus een zoekwoord dat internetgebruikers vaker en op een andere manier gebruiken dan ‘liefde’. Dat zou veroorzaken dat de zoekresultaten voor ‘Griekenland’ niet voor iedereen hetzelfde zijn en meer gepersonaliseerd worden. Dat de zoekresultaten niet steeds even accuraat zijn bleek trouwens al uit een vorig artikel.

Ter conclusie kan gesteld worden dat alles afhangt van het soort zoekwoord dat je gebruikt. De zoekresultaten voor ‘gevoeligere’ woorden zullen dus meer gepersonaliseerd worden dan wanneer je algemenere zoektermen gebruikt. Ook lokale bedrijfsnamen zouden bijvoorbeeld meer gevarieerde zoekresultaten opleveren.

Executive Summary

Wat? Peeters & Pichal deden een onderzoek naar de zoekresultaten van Google
En? De zoekresultaten worden vooral gepersonaliseerd voor ‘gevoelige zoekwoorden’

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *