Optimaliseer je online campagne met Google Think Insights

Google werknemers krijgen een grote vrijheid om tijd te
spenderen aan nieuwe projecten. Het resultaat daarvan is dat je soms een site
van Google tegenkomt die eigenlijk niet zo heel bekend is, maar die wel heel
nuttig kan zijn.

Een voorbeeld hiervan is Think Insights. Deze site werd al
in 2011 opgestart, en kreeg nog eens een flinke update in maart 2013. De reden waarom we er nauwelijks wat over horen, heeft vooral te maken met de trage ontwikkeling van de site. Sinds de start ervan in 2011 is er aan het concept van de site nauwelijks wat veranderd.

De site heeft eigenlijk de bedoeling om de ultieme bron van
informatie te worden voor elke digitale marketeer. Het bevat een soort van
stappenplan die moet leiden tot de optimale marketingcampagne. Het design van
de site ligt volledig in lijn met andere Google-sites. Less is more, dus.

Kies sector en andere filters

Je kan op het beginscherm kiezen tussen 14 verschillende sectoren.
Voorbeelden van te kiezen sectoren zijn Automotive, Education, Fashion en
Retail. In elk van die categorieën kan je vervolgens kiezen tussen meerdere
informatiebronnen:

  • Articles
  • Campaign
    samples
  • Case
    studies
  • Collections
  • Columns
  • Infographics
  • Interviews
  • Playbooks
  • Research
  • Tools
  • Webinars

Samen met de informatiebron kan je ook nog eens filteren op
marketingdoelstelling, advertentietype, doelgroep en regio.

Creative Sandbox

De Creative Sandbox is een database van campagne die een
soort van showcase kunnen vormen voor andere marketeers. Zo kan je bijvoorbeeld
zoeken op merknaam of agentschap. Je kan ook filteren op het medium dat werd
gebruikt, zoals Google of Youtube.

Je hebt niet enkel de mogelijkheid om campagnes te bekijken,
je kan ook je eigen campagne verzenden.

Producten & Tools

In deze sectie zie je producten die je als online marketeer
kan je gebruiken om je campagne te optimaliseren. Hier zien we vooral Google
producten als search ads, Youtube en Analytics terugkomen. Een beetje promotie
van Google dus.

Ook Planning tools komen in deze sectie terug. Hierbij staan
enkele bekendere producten (Trends, DoubleClick, …) naast minder bekende
producten. Een handig overzicht om enkele nieuwe tools te leren kennen.

Think Insights is alvast een site met een mooi potentieel,
dat te lang genegeerd werd. Google zelf heeft nu aangegeven deze site wekelijks
te updaten.

Executive Summary

Google Think Insights
Google’s Think Insights is één van die vergeten Google-producten, maar wel heel interessant voor het opzetten en optimaliseren van je online marketingcampagne.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *