Optimaliseer je display campagnes a.d.h.v. de relatieve CTR

Meer dan een jaar geleden introduceerde Google een nieuwe metric, de relatieve clicktrough rate voor display campagnes. Aan de hand van deze metric kan je je display campages optimaliseren, maar hoe doe je dat dan precies?

Relatieve clicktrough rate

De relatieve clicktrough rate is een metric die je enkel voor display campagnes kan zien. Deze metric geeft aan hoe jouw campagne in het display netwerk scoort ten opzichte van de concurrentie. De CTR van jouw advertenties wordt vergeleken met de CTR van je concurrenten, op dezelfde plaatsing (website) en op dezelfde positie. Deze metric kan je op campagneniveau en op advertentiegroepniveau bekijken: klik bijvoorbeeld in het tabblad advertentiegroepen op “kolommen aanpassen”, en je vindt de relatieve CTR onder het “concurrentiestatistieken” kopje.

Relatieve CTR

De relatieve CTR wordt als volgt berekend:

CTR van jouw camapgne/gemiddelde CTR van de concurrentie = de relatieve CTR van jouw campagne

Optimaliseer je display camapgne aan de hand van de relatieve clicktrough rate

Je relatieve CTR is ofwel groter dan 1, ofwel kleiner. Indien hij hoger dan 1 is, scoor je dus beter dan je concurrenten en ben je in principe al op de goede weg. Indien je relatieve CTR lager dan 1 is heb je nog wat werk aan de winkel!

  • Je relatieve CTR > 1 en je conversies zijn hoog

In dit geval ben je goed bezig. Je targeting zit goed en je advertenties zijn relevant voor je doelpubliek: breid je campagne uit om er zo veel mogelijk rendement uit te halen.

  •  Je relatieve CTR > 1 maar je conversies zijn laag

In dit geval doen je advertenties het goed, maar eenmaal op de landingspagina gaan mensen niet over tot een conversie. Let erop dat je advertentietekst geen valse verwachtingen oproept en dat hij een goede call to action bevat. Ook op je landingspagina moet een goede call to action aanwezig zijn, en het moet duidelijk zijn waar mensen kunnen converteren. Er moet bijvoorbeeld een duidelijke link aanwezig zijn naar je winkelmandje of naar een contactformulier.

  • Je relatieve CTR < 1

Dit betekend dat je advertenties het minder goed doen dan die van de concurrent. Pas je advertentieteksten aan, voeg relevante plaatsingen en zoekwoorden toe en sluit irrelevante plaatsingen uit. Het verhogen van je biedingen kan er ook voor zorgen dat je hoger komt te staan. Bekijk ook de advertenties van je concurrenten, en probeer zo te achterhalen waarom zij beter scoren.

Aan de hand van deze tips kan je je display campagnes gaan optimaliseren op basis van de relatieve clickthough rate. Maar uiteraard zijn er ook nog andere mogelijkheden om de campagnes in het display netwerk te optimaliseren!

Executive Summary

Display netwerk
In het display netwerk adverteren is moeilijker, maar het biedt ook heel wat potentieel.
Relatieve clicktrough rate
Aan de hand van deze metric kan je je display campagnes optimaliseren.

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *