Optimaliseer je campagnes in het Display Netwerk met deze tips

Naast het zoeknetwerk, heb je in Adwords natuurlijk ook nog de mogelijkheid om te adverteren op het Display Netwerk, of het Content Netwerk zoals het vroeger heette. Het Display Netwerk is vaak minder populair bij adverteerders, enerzijds omdat ze vinden dat het niet genoeg potentieel biedt, en anderzijds omdat ze er niet echt hun weg in terugvinden.

Jammer natuurlijk, want het Display Netwerk biedt wel degelijk een potentieel. Het verzamelt duizenden sites, waarbij er zeker wel enkele tussenzitten die in dezelfde sector of niche actief zijn als jijzelf. Het Display Netwerk kan dus zeker een bron zijn van bijkomende inkomsten, indien je je campagnes voldoende optimaliseert.

Hier vind je dus enkele belangrijke tips die je in acht kan nemen bij het opzetten en verder optimaliseren van het Display Netwerk.

Splits zoeknetwerk en display netwerk

We beginnen met een klassieke tip, maar zeker beginnende adverteerders maken hier nog wel eens de fout. Door het zoeknetwerk en het display netwerk te splitsen kan je beter beide netwerken afzonderlijk optimaliseren. In volgende tips zal overigens blijken dat het zoeknetwerk en display netwerk anders benaderd moeten worden, waardoor het optimaal is om beide netwerken gescheiden te houden.

Volg biedingen nauw op

Conversieratio’s liggen in het display netwerk vaak lager dan in het zoeknetwerk. Het is dan ook belangrijk om goed op te volgen dat je campagnes steeds rendabel blijven.

Sluit slecht presterende sites uit

Net zoals je in het zoeknetwerk de mogelijkheid hebt om slecht presterende zoekwoorden uit te sluiten, kan je dit in het display netwerk doen met sites. Als je ziet dat je vele clicks ontvangt via een bepaalde site, maar geen enkele conversie, dan is het beter deze site uit te sluiten.

Varieer de ad copy

Advertenties in het display netwerk verschillen best van die van het zoeknetwerk. Beide netwerken hebben immers een andere manier van werken. In het display netwerk is het belangrijk dat je advertentie opvalt tussen een heleboel content. Advertenties in het Display Nerwerk moeten dus , meer dan in het zoeknetwerk, focussen op het trekken van de aandacht.

Schrijf aantrekkelijke titels

Niet alleen de ad copy verschilt van het zoeknetwerk, je zal ook de titels van je ads anders moeten benaderen. Keyword insertion helpt niet in het Display netwerk, dus je zal je titels moeten uitschrijven. Ook hier weer geldt dat de titels vooral de aandacht moeten trekken, rekening houdend met het feit dat ze ergens een klein plaatsje tussen een heleboel al dan niet interessante content hebben gekregen. Je titel moet dus schreeuwen om aandacht.

Placement targeting

Voeg sites toe waar je graag jouw advertentie op wil zien verschijnen. Indien dit echt een site is die goed aansluit bij jouw product of merk, overweeg dan om een specifieke advertentie te maken gericht op de bezoekers van die site.

Gebruik CPC, geen CPM

Hoewel het om display advertising gaat, is het aan te raden om CPC te bieden in plaats van CPM. Sommige sites hebben enorm veel bezoekers, en je advertentie kan dus ook enorm veel vertoond worden. Bij CPM zou de kost dus heel snel kunnen oplopen.

Test zoekwoorden

In tegenstelling tot het zoeknetwerk, zijn zoekwoorden in het display netwerk algemener. Ze moeten Google in staat stellen om de algemene lijn in je campagne terug te vinden. Heel specifieke keywords hebben dus weinig zin, en kunnen het bereik van je campagne verminderen. Het is aan te raden om het aantal keywords tussen de 20 en de 40 te houden.

Bouw historiek op

Ook in het display netwerk is het aspect historiek heel belangrijk. Het duurt ongeveer 4 tot 6 weken vooraleer een campagne in het display netwerk echt op kruissnelheid raakt. Belangrijk bij het opzetten van testen is dus dat je deze testen lang genoeg laat lopen om relevante informatie te verkrijgen.

Executive Summary

Display Netwerk
Het Display Netwerk is minder populair dan het zoeknetwerk, maar biedt wel heel veel potentieel
Optimalistatietips
Vind in dit artikel enkele tips om je campagnes in het Display Netwerk op te zetten en te optimaliseren.

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *