Opbrengsten Googles Display Advertising nu al groter dan die van Yahoo?

Na het afsluiten van de partnership met Microsoft werd de zoekmachine business een beetje links gelaten en is Yahoo zich gaan concenteren op haar sterkste punt, online display advertising. Vorige week meldde Yahoo een stijging van 17 % in display inkomsten op sites die eigendom zijn van Yahoo. CEO Carol Bartz vertelde analisten dat ‘ze niet van plan zijn om hun leiderspositie op vlak van display advertising zomaar uit handen te geven’.

Yahoo vs. Google

Maar die leiderspositie wordt nu al bedreigd. Yahoo, dat altijd al werd ingemaakt door Google op vlak van search, zou binnenkort zijn leiderspositie wel eens kwijt kunnen spelen aan Google. De inkomsten van het display netwerk van Google komen al aardig in de buurt van de inkomsten van Yahoo. Google maakte vorige week voor de eerste keer de inkomsten van hun display netwerk bekend. Als je de inkomsten van de advertentie-inkomsten van DoubleClick, Adsense en YouTube in Q3 op jaarbasis zou bekijken, zou dat een totaalbedrag van $2,5 miljard betekenen.

Hoe moet je dat getal nu vergelijken met dat van Yahoo? Display advertising op sites die eigendom zijn van Yahoo produceerde in het laatste kwartaal $465 miljoen aan inkomsten. Als je dat op jaarbasis bekijkt, kom je op een bedrag van ongeveer $1,9 miljard. Maar Yahoo gaf ook aan $557 miljoen aan affiliate-inkomsten vergaard te hebben via sites van derden (het equivalent van Googles AdSense en DoubleClick advertentienetwerken). Yahoo heeft niet aangegeven juist hoeveel van die affiliate-inkomsten afkomstig zijn van display of van zoekadvertenties. Er wordt verondersteld dat de helft van affiliate advertising bestaat uit display wat dus wilt zeggen dat de affiliate-inkosmten $1,1 miljard bedragen. Op jaarbasis heeft display advertising van Yahoo dus $3 miljard opgebracht.

Verloren strijd?

Dat bedrag is waarschijnlijk wel overdreven want het meeste van de affiliate-inkomsten zijn afkomstig van search. Naargelang het effectieve percentage van search binnen de affiliate-inkomsten, betekent dat dat de displayinkomsten van Google nu al hoger liggen of minstens even hoog liggen dan die van Yahoo. Stel dat 70% van de affiliate-inkomsten afkomstig zijn van search, dan bedragen de totale displayinkomsten ‘slechts’ $2,6 miljard. Bij 80% zakt het totaalbedrag zelfs naar $2,3 miljard wat dus betekent dat Google nu al groter is op vlak van display.

Wat het bedrag ook mag zijn, de ruimte tussen de twee is niet zo groot meer. En dan vergeten we nog een derde speler: Facebook. Als de totale inkomsten van Facebook in 2010 $2 miljard bedragen, zal een groot deel daarvan afkomstig zijn van display advertising. Bovendien groeien de inkomsten van Facebook veel sneller aan dan die van Yahoo.

Yahoo heeft of zal weldra dus zijn leiderspositie uit handen moeten geven. Met de lancering van 5 nieuwe zoekfeatures geven ze wel aan dat de strijd voor hun nog niet verloren is. Maar nadat Yahoo verdrongen werd door Google als provider van mobile search voor T-Mobile begint het stilletjes aan te lijken dat Yahoo met de kraan open aan het dweilen is. Vlucht Carol Bartz in een overname van of door AOL?

yahoo_revenue_table_q3

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *