Ook conversies via telefoon zijn meetbaar via Google Adwords!

telefoon-conversies

Google Adwords introduceert een nieuwe feature. Als mensen je via een advertentie opbellen en overgaan tot een conversie, kan je dat voortaan ook meten en opvolgen. Hoe gaat het precies in z’n werk? In dit artikel lees je er alles over.

Meet je conversies via telefoon

Het was al een tijdje mogelijk om oproepextensies aan je tekstadvertenties toe te voegen. Met een druk op deze extensie-knop kunnen je klanten je bedrijf opbellen. Volgens Google heeft 70% van de mobiele gebruikers al eens een onderneming gebeld via de oproepextensie in de tekstadvertentie. Deze oproepen waren reeds meetbaar in Google Adwords. Het is namelijk perfect meetbaar hoeveel mensen op deze extensie drukken, bij welke advertentie dit was en welk trefwoord de advertentie getriggerd heeft. Dit is echter enkel beschikbaar in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Australië.

Kopen mensen niet altijd direct na het klikken op je advertentie? Misschien doen ze achteraf telefonisch een aankoop.

Click to tweet!

Website oproepconversies

Stel je nu voor dat een persoon je advertentie te zien krijgt en hierop klikt. In plaats van onmiddellijk te bellen via de extensie, bezoekt deze persoon je website. Na het opzoeken van informatie over je producten is hij overtuigd en belt hij naar je bedrijf. Tot nu toe was het niet mogelijk om dit te meten. Gelukkig kondigde Google onlangs ‘website oproepconversies’ aan. Je moet zelf een bepaalde code toevoegen aan je desktop en mobiele website. Dit zorgt ervoor dat er een doorschakelnummer aan je website wordt toegevoegd. Mensen krijgen hierdoor je telefoonnummer te zien op je website. Deze functionaliteit is momenteel echter enkel beschikbaar in landen waar je het Google-doorschakelnummer, zoals hierboven beschreven, kan gebruiken.

Voordelen van de oproepconversies

In de rapporten ‘standaard conversie’ of ‘oproep details’ kan je alle data vinden. Hierbij is het mogelijk om de keywords en advertenties te bekijken die tot een oproep geleid hebben. Bovendien kan je hier zien welke trefwoorden en advertenties tot de meeste en welke tot de meest waardevolle oproepen leiden. Welk soort oproepen er zijn gebeurd vanuit een bepaalde pagina op de website is ook interessant om te weten. Zo zijn oproepen van op een specifieke pagina meer waard dan van op de startpagina. Deze toepassing maakt het mogelijk om de ROI te meten.

Hoe optimaliseer je deze conversies via telefoon?

Eerst en vooral is het belangrijk om een code op de website te plaatsen. Op die manier kan er een doorschakelnummer geplaatst worden op je website wanneer iemand op de advertentie klikt. Dit nummer blijft 90 dagen zichtbaar voor deze persoon zodat oproepen ook in de toekomst gemeten kunnen worden. Zorg er daarnaast voor dat het telefoonnummer past bij de rest van je website qua kleur en grootte.

Om deze conversies via telefoon te optimaliseren, kan je de biedingen op de trefwoorden (CPC’s of kosten per klik) aanpassen. Dit leidt tot meer oproepen en meer waardevolle oproepen. Google raadt hierbij aan om met doel-CPA (kost per acquisitie) of doel-ROAS te werken. Doel-CPA is het gemiddelde bedrag dat je wil betalen voor een conversie.

Executive Summary

Sommige mensen bellen liever dan online een aankoop te doen. Komen ze via je advertentie op je website terecht en bellen ze je daarna op? Deze conversies via telefoon kan je nu ook meten.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *