Nieuwe Adwords metrics voor Google Display Netwerk

Google AdwordsGoogle is steeds druk in de weer om de relevantie van haar zoekmachine resultaten en advertenties te verbeteren. Niet alleen de gebruiker haalt daar voordeel uit, maar natuurlijk ook Google zelf. Hoe relevanter een Ad bijvoorbeeld, hoe meer erop geklikt wordt en hoe meer geld er in het laadje van Google terecht komt. Twee maanden geleden lanceerde de zoekmachine de “Panda” update om de organische resultaten te verbeteren, onlangs voegde ze nieuwe metrics toe om advertenties op het Google Display Netwerk te optimaliseren. Wat houden deze metrics precies in?

Relatieve CTR

Het was al langer mogelijk om in Display campagnes de CTR van je advertenties te meten en op die manier de klikfrequentie van je advertenties te bepalen. De “Relatieve CTR” echter schept een beeld van de concurrentie door de prestaties van jouw advertenties  tegenover die van de concurrenten binnen dezelfde website te plaatsen. Vervolgens krijg je een berekening die zegt hoe goed (of slecht) jouw advertenties presteren ten opzichte van de concurrentie.

Stel dat jouw CTR 0,04% bedraagt en die van jouw concurrenten 0,02%, dan is je Relatieve CTR (0,04)/(0,02) = 2x, tweemaal zo hoog dus. Verder is het eveneens een goede indicator van je Kwaliteitsscore op het Display Netwerk. De Relatieve CTR is niet standaard weergeven in je gegevens, je moet het eerst aanvinken onder het tabblad “Kolommen”.

Content Ads Diagnostic Tool

Ook deze metric bestond al voor het Search Netwerk, maar werd nu ook geïntroduceerd voor het Display netwerk. Deze tool vertelt je waarom je Display advertenties niet getoond worden en wat je kunt doen om het op te lossen.

Content Ads Diagnostic Tool

De metric is voorlopig enkel beschikbaar voor een selecte groep adverteerders maar zal in juli uitgerold worden voor alle Display adverteerders.

Unseen Impression Filter & Impression Share

Soms scrollen internetgebruikers niet door en blijven ze “above the fold”. Wanneer jouw Ad zich dan “below the fold” bevindt, dan betaal je in geval van een CPM campagne voor een impressie die de websitebezoeker eigenlijk niet gezien heeft. Om dit op te lossen heeft Google de Unseen Impression Filter geïnstalleerd die automatisch impressies met een lage kans op gezien te worden uit je campagne filtert. Deze functie is standaard ingesteld, je moet hem dus niet zelf inschakelen.

Daarnaast heeft Google de Impression Share toegevoegd aan het Display Netwerk, een metric die al langer beschikbaar was op het Search netwerk. Kort gezegd wordt gemeten hoe vaak jouw advertentie getoond werd in vergelijking met het totale aantal impressies. Ook hier kun je nagaan wat je Verloren IS is ten gevolge van je budget of je ranking.

Tijd dus om handig gebruik te maken van deze nieuwe Adwords metrics, je Display campagnes op te schonen en je concurrenten te slim af te zijn!

1 Comment

  1. Tom Bogaert

    10 months ago

    Vorige week nog ergens een artikel gelezen over de inefficientie van display advertising omwille van de banners onder de fold. 34% of zoiets ineffiecientie. Die ‘unseen impression filter’ is me geen overbodige luxe dus.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *