Nieuw in Google Adwords: biedstrategieën en enhanced sitelinks

Google haalde in 2012 een omzet van 50 miljard dollar. Een groot deel van die omzet kwam uit de internetadvertenties die adverteerders via Google Adwords maken en beheren. Maar de hoge omzet- en winstcijfers betekenen niet dat Google Adwords als een afgewerkt product beschouwt, integendeel: de “enhanced campaigns” die Google dit jaar lanceerde, was een van de grootste wijzigingen ooit in Adwords. Samen met die geoptimaliseerde campagnes, zijn er nog twee belangrijke wijzigingen doorgevoerd: flexibele biedstrategieën en uitgebreide sitelinks zijn vanaf nu beschikbaar. Tijd om beiden eens onder de loep te nemen!

Flexibele biedstrategieën

Flexibele biedstrategieën zijn regels die je kan gebruiken om je biedingen te optimaliseren naar een bepaald doel toe op. Je kan die regels toepassen op campagneniveau, ad group niveau en op zoekwoordniveau. Er zijn vier verschillende strategieën die je kan gebruiken. Deze strategieën zijn trouwens niet nieuw, maar dankzij deze wijziging kan je ze wel op één centrale plaats beheren:

  • Verbeterde CPC: dit is exact hetzelfde als de verbeterde CPC zoals die nu al beschikbaar is op campagneniveau. Het grote voordeel is dat je dezelfde strategie nu kan toepassen op meerdere campagnes, ad groups en zoekwoorden.
  • Doel-CPA: dit is de ‘conversion optimizer’ zoals we die al kennen. Deze strategie kan je toepassen op campagneniveau of op ad group niveau.
  • Klikken maximaliseren: ook deze optie is momenteel al beschikbaar op campagneniveau bij de instellingen voor je biedingen. Wel kan je deze strategie vanaf nu ook gebruiken op ad group niveau en zelfs op zoekwoordniveau.
  • Locatie van doelzoekpagina: dit is de enige strategie die ietwat nieuw is. Deze strategie laat je toe om een bepaalde gewenste positie te behalen.

Flexibele biedstrategieën google adwords

Deze flexibele biedstrategieën bieden dus weinig nieuws, maar ze zouden nu wel gemakkelijker te beheren moeten zijn en je kan ze niet langer alleen op campagneniveau toepassen. Bovendien kan je de statistieken in één handig overzicht bekijken.

De biedstrategieën zitten trouwens wel goed verstopt: je vindt ze in de gedeelde bibliotheek, die je in Adwords links onderaan ziet staan.

Let wel op als je de nieuwe, flexibele biedstrategieën wil gebruiken: in Adwords Editor zit deze nieuwe functie nog niet ingebakken. Wie denkt zijn biedstrategieën eenvoudig te kopiëren naar andere campagnes, ad groups of zoekwoorden is er dus aan voor de moeite: dat moet nog steeds handmatig via de Adwords webtool gebeuren.

Uitgebreide sitelinks

Google is zijn klanten volop aan het pushen om hun campagnes te upgraden naar geoptimaliseerde campagnes. Een van de nieuwe functies binnen die geoptimaliseerde campagnes zijn de uitgebreide sitelinks. Dankzij deze nieuwe functie kun je je sitelinks een kleine beschrijving meegeven, die Google ook kan tonen in de resultaten! Je krijgt bijgevolg een soort van extra advertentie binnen je advertentie, die er bijvoorbeeld zo uit ziet:

Google adwords uitgebreide sitelinks

We hoeven je er niet bij te vertellen dat de click-through-rates voor dit soort advertenties een stuk hoger liggen. Heb je je campagnes nog niet geupgrade, dan wordt het dringend tijd om daar verandering in te brengen zodat je zelf ook aan de slag kan met de uitgebreide sitelinks! De uitgebreide sitelinks hebben trouwens dezelfde tekenlimiet als je gewone advertenties: 25 tekens voor de koptekst en twee keer 35 tekens voor de beschrijving.

sitelinks

Executive Summary

Biedstrategieën en uitgebreide sitelinks in Google Adwords
Met de geoptimaliseerde campagnes van Google komen ook nieuwe biedstrategieën en uitgebreide sitelinks. We nemen beiden even onder de loep.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *