Nee, je (online) concurrentie is niet wie je denkt dat het is

online-concurrentie

“Wie zijn je belangrijkste concurrenten?” Het is een typische vraag, die elke (online) marketing consultant al wel eens gevraagd heeft aan een klant. Zo maar verder werken op basis van het antwoord dat we daarop krijgen, is echter gevaarlijk. Verder onderzoek leert namelijk dat deze concurrenten niet overeenkomen met de belangrijkste online concurrenten. Al te vaak maken bedrijven veronderstellingen over hun concurrentie en wordt er te weinig onderzoek gedaan naar de echte online concurrentie. We moeten dan ook af van de oude manier van denken rond concurrentie.

De echte online concurrentie achterhalen vergt grondig onderzoek

Even snel een lijst van de belangrijkste concurrenten opvragen bij je klant en daar je online strategie op stoelen? Dat is natuurlijk erg gemakkelijk, maar ook erg gevaarlijk. Onder een onjuiste concurrentieanalyse lijden je keyword onderzoek, backlink-mogelijkheden en zelfs je content-strategie. Ga dus grondig te werk, en voer steeds een eigen concurrentieanalyse uit. Beperk je daarbij niet alleen tot de online concurrentie en tot keyword onderzoek, maar kijk ook even hoe het zit met de belangrijkste ‘offline’ concurrenten.

Je moet de concurrentie beschouwen als alle resultaten op de SERP-pagina’s.

Click to tweet!

Het is jij versus Google, met kliks als betaalmiddel

Concurrentie in search is helemaal anders dan de klassieke concurrentie die we allemaal kennen. Offline koopt de consument ofwel in jouw winkel, ofwel in de winkel van de concurrent. In search zijn de valuta kliks, en de consument kan ofwel op jouw link klikken, ofwel op een andere link. Je moet de concurrentie dus beschouwen als alle resultaten op de SERP-pagina’s waar consumenten op kunnen klikken of wat hun aandacht kan trekken. Het zou goed kunnen dat de kliks naar websites en bedrijven leiden die je in eerste instantie niet als directe concurrenten ziet. Dit betekent wat we ook steeds meer concurreren met Google: de SERP-pagina’s bevatten immers ook nieuwsresultaten, afbeeldingen, video’s en knowledge graph resultaten.
Wil dit nu zeggen dat je voor elke relevante zoekterm een aparte video, afbeelding en nieuwsbericht moet maken? Natuurlijk niet, het wil zeggen dat we ons bewust moeten zijn van onze echte concurrenten en van de fundamentele verschillen in het competitieve online en offline landschap.

Executive Summary

Weg de oude manier van denken rond concurrentie! Met meer dan 3 biljoen zoekopdrachten per dag is er online een enorme opportuniteit… maar tegelijkertijd is er ook meer concurrentie dan ooit tevoren. Oude veronderstellingen rond wie de belangrijkste concurrenten zijn laten we dan ook best achterwege. De online concurrentie vraagt om creatief en out of the box denken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *