Joost de Valk – Geen call-to-action op uw blog?! Bullshit!

Joost de Valk – Yoast voor de SEO-vrienden – heeft ons met zijn presentatie over social media en zoekresultaten helemaal omvergeblazen op Fusion Marketing Experience. Een man die zonder moeite de bühne betreedt om te laten zien hoe hij als geen ander kan goochelen met SEO technieken en zoekresultaten. Met datzelfde enthousiasme stond hij ons te woord voor een SEO-chat.

U sprak over ‘the language of the people’. Wat is voor u de beste manier om de taal te achterhalen van een specifiek product?

Bedrijven moeten rondsnuisteren op het net en zo ontdekken wat (potentiële) klanten te zeggen hebben over hun artikelen, of waarnaar ze op zoek zijn. Een helpdesk kan hierbij ontzettend belangrijk zijn. Ook reviews en social media kanalen bieden waardevolle informatie. Negeer dit niet!

Er bestaan verschillende manieren om meer zichtbaar te zijn in Google. U sprak over reviews. Hoe kan men dit zichtbaar maken?

Het is helemaal niet moeilijk om een goede review naar boven te laten komen in zoekresultaten. Dit kan door middel van een plugin. Zelf kan je dan kiezen welke review in de resultaten staat. Sommige mensen vinden dit niet ethisch, maar ik vind dat je daarover zelf moet beslissen. Je maakt die reviews trouwens ook niet zelf. Ze zijn geschreven door mensen die je product of dienst zelf hebben uitgetest en beoordeeld.

Je kan tevens een foto laten zien naast de zoekresultaten. Hoe doe je dit?

Bij een Google Plus profiel hoort ook een profielfoto. Je kan een koppeling maken tussen jouw blog of jouw website en je Google Plus profiel. Als je auteur bent van een artikel dat zichtbaar is in de zoekresultaten verschijnt die  foto naast de metadescription. Google is wel vrij strikt bij het tonen van zulke foto’s. Zo is het niet mogelijk om een bedrijfslogo te laten verschijnen en moet er wel degelijk een foto van een echte persoon te zien zijn.

Het is mogelijk om meerdere metadescriptions toe te voegen aan een blogartikel. Hoe?

Door simpelweg twee maal achter elkaar een metadescription toe te voegen. Google kiest dan de juiste description uit, die het meest matcht bij de gezochte keywoorden.

Men beweert dikwijls dat Google zelf de snippet uitkiest om te laten zien in de zoekresultaten, maar je hebt hier zelf zeer veel controle over.

Veel online marketing guru’s zijn ervan overtuigd dat er geen call-to-action aanwezig mag zijn op blogs. Waarom gaat u hier niet mee akkoord?

Je blogt om een publiek te bereiken en je wilt dat ze ook effectief actie ondernemen. Ik hoor vaak dat je op social media niet mag verkopen. Dat is bullshit. Het is een marketing kanaal zoals een ander. Hier moet je gewoon op een slimme manier gebruik van maken.

1 Comment

  1. Jan-Willem Bobbink

    9 months ago

    Joost spreekt inderdaad altijd erg leuk! Hoe vonden jullie de rest van de dag op Fusion Marketing Experience?




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *