Hoe je Adwords account optimaliseren aan de hand van kwaliteitsscores?

De kwaliteitsscore is een van de belangrijkste metrics in je Adwords account, die al te vaak over het hoofd wordt gezien. Google berekent je kwaliteitsscore op basis van verschillende factoren, en gebruikt die kwaliteitsscore samen met je CPC-bod om de positie van je advertenties te bepalen. Kort gezegd: hoe hoger je kwaliteitsscore, hoe minder je betaalt en hoe hoger je positie. De zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore aanpakken kan een enorme invloed hebben op de prestaties van je account. Maar hoe ga je dan best te werk?

Adwords kwaliteitsscore factoren

De kwaliteitsscore, wat is dat precies?

De kwaliteitsscore is een score op tien, die Google toekent aan elk zoekwoord in je account. De score is gebaseerd op een aantal factoren, waaronder de verwachte click-through-rate, de advertentierelevantie en de ervaring op de bestemmingspagina. De scores die je in je account ziet, zijn een gemiddelde: telkens een ingetypt zoekwoord van een gebruiker een van jou zoekwoorden activeert, berekent Google de kwaliteitsscore van dat zoekwoord opnieuw.

Over het algemeen kan je een kwaliteitsscore van 7 tot 10 als goed beschouwen, een kwaliteitsscore van 4 tot 6 eerder laag en een kwaliteitsscore van 1 tot 3 als slecht.

Meer informatie over de kwaliteitsscore en het effect ervan vind je in de Google Adwords help.

Hoe optimaliseer je je account op basis van de kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore is een bijzonder belangrijke metric: lage kwaliteitsscores resulteren in een lagere positie en hogere kosten, hoge kwaliteitsscores doen net het omgekeerde. Maar hoe optimaliseer je je account nu op basis van die scores?

Eerst en vooral is het belangrijk dat je begrijpt waarom een zoekwoord een bepaalde kwaliteitsscore heeft. Als je je zoekwoorden bekijkt, dan zie je in de kolom ‘status’ een klein ballonnetje staan. Als je daar gaat opstaan met je muis, dan krijg je een dialoogvenster dat je meer inzicht geeft in de kwaliteit van dat zoekwoord:

adwords kwaliteitsscore

In dit dialoogvenster zie je meteen waarom een zoekwoord een slechte of een goede score heeft. Staat er bij een van de drie factoren ‘lager dan gemiddeld‘, dan is het wellicht de moeite om hier wat aan te doen.

Om concreet te werk te gaan, is het aangeraden dat je begint met de zoekwoorden met de slechtste kwaliteitsscores (1 tot drie). Filter die uit je account en pak deze eerst aan. Heb je die aangepakt, richt je dan op zoekwoorden met een iets mindere score (4 tot 6). Zoekwoorden met een kwaliteitsscore hoger dan 7 zijn niet de moeite om te bekijken: deze zoekwoorden scoren nu al goed en wellicht kun je die scores toch niet meer verbeteren.

Hoe je de kwaliteitsscores concreet verbetert, dat leggen we uit in ons artikel over ‘de kwaliteitsscore van zoekwoorden in Google Adwords verbeteren’.

Executive Summary

Hoe optimaliseer je je Adwords account op basis van de kwaliteitsscores?
De kwaliteitsscore is een belangrijke metric in je Adwords account. Hoe optimaliseer je je account op basis van deze metric?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *