Hoe opboksen tegen gevestigde websites | 3 tips

Stel je voor dat je een nieuwe website in een competitieve sector begint. Je doet een kleine concurrentieanalyse, en je merkt al snel dat er in jouw sector heel wat gevestigde sites bovenaan staan in Google. Deze sites zijn al enkele jaren oud, en hebben ondertussen heel wat prestige opgebouwd in de ogen van Google. Een onmogelijke opdracht om bovenaan te ranken voor het competitieve keyword dat je in gedachten had.

Toch zijn er een aantal technieken die je kan toepassen om toch verkeer naar je site te leiden via organische zoekresultaten. We geven je hier alvast drie tips die je kan uitproberen.

Tip 1: Target alternatieve keywords

Indien je begint met een nieuwe website, is het haast onmogelijk om hoog te ranken voor competitieve keywords. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je deze keywords volledig naast je neer moet leggen, maar het is misschien verstandiger om je te focussen op andere keywords.

Een voorbeeldje? Stel dat je een beginnend verzekeringskantoor bent. Iedereen weet ondertussen dat de verzekeringssector online heel actief is. Het keyword “autoverzekering” is in Google een keyword met een hoge concurrentiegraad. Heel moeilijk dus om voor dat keyword snel op de eerste pagina te geraken, laat staan de top 3. Het kan daarom verstandig zijn om je te focussen op keywords die iets specifieker zijn, zoals “autoverzekering BMW”. Dit is een keyword dat misschien niet zoveel verkeer trekt als autoverzekering, maar het zal je tenminste iets van verkeer opleveren. Het is beter om op de eerste plaatsen te staan voor een minder competitief keyword, dan op plaats 60 voor een heel competitief keyword.

Tip 2: Zo groot mogelijke dekking

In tip 2 herhaal je de techniek van tip 1, en probeer je zoveel mogelijk keywords te targetten. Op zoveel mogelijk keywords targetten biedt natuurlijk het voordeel dat je meer verkeer naar je site kan lokken. Zo kan je bijvoorbeeld verschillende pagina’s aanmaken voor “goedkope autoverzekering” “autoverzekering voor jongeren” , enzovoort.

Maar verschillende specifiekere zoekwoorden targetten biedt niet alleen het voordeel dat je meer bezoekers zal kunnen aantrekken, je website zal bovendien ook relevanter worden voor het competitieve keyword dat je oorspronkelijk wou targetten, namelijk “autoverzekering”. En wanneer je site voor dat keyword relevanter wordt, zal het op langere termijn makkelijker worden om hoog te ranken voor dat keyword.

Een laatste voordeel van deze tip is de fase van het aankoopproces waarin je bezoekers zich bevinden. Mensen die zoeken op specifiekere zoekwoorden zitten doorgaans al verder in het aankoopproces, en zijn dus interessanter. Bovendien is de kans groter dat ze je site relevant vinden, en zullen ze dus meer geneigd zijn naar jouw site te linken.

Tip 3: Creëer interessante content

Wanneer je begint met een nieuwe bedrijfje, dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk de nodige omzet binnenhalen, dat is begrijpelijk. Maar niet alle content op jouw site zou gericht moeten zijn op het binnenhalen van revenue. Zorg er ook voor dat je interessante, louter informatieve content op jouw website plaatst. Dit heeft het voordeel dat bezoekers die niet geïnteresseerd zijn in het kopen van een autoverzekering er ook iets aan hebben. Interessante informatieve content is het middel bij uitstek om meer kwalitatieve links naar jouw website te verkrijgen.

Schrijf bijvoorbeeld een artikel over interessante statistieken in jouw sector, of schrijf een “how-to” over een bepaald onderwerp. De kans is groot dat deze content zal worden opgepikt door jouw bezoekers, en misschien wel wordt gedeeld op sociale media, wat zal leiden tot meer bezoekers, en een hogere betrouwbaarheid in de ogen van Google.

Executive Summary

Opboksen tegen gevestigde websites
Gevestigde websites hebben het voordeel dat ze al heel wat betrouwbaarheid hebben opgebouwd in de ogen van Google.
3 tips
Hier vind je 3 tips die je kunnen helpen bij het opboksen tegen deze gevestigde websites in Google.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *