Het nieuwe Adwords algoritme, vloek of zege?

Bij Google draait alles om relevantie en “great experience after the click”. Die filosofie hebben ze in Silicon Valley nu ook doorgetrokken naar hun advertenties door middel van een kleine update aan het Adwords algoritme. Wat voor invloed zal die aanpassing hebben op CPC campagnes en moeten online marketers hun aanpak dan veranderen?

Het nieuwe Adwords algoritme

Begin oktober meldde Google op hun blog een kleine aanpassing aan het Adwords algoritme. Met die update wou de internetgigant meer belang hechten aan de relevantie vanAdwords algoritme de landingspagina om de kwaliteitsscore, en dus ook de advertentiepositie, te bepalen. Op die manier zou de search evaring van de gebruiker verbeteren en laat net dat het stokpaardje van Google zijn. Natuurlijk zullen naast de landingspagina ook nog andere factoren nog steeds van belang zijn: de CTR, de relevantie van het keyword ten opzichte van de advertentie en de kwaliteit van de landingspagina en de website (content, pop-ups, snelheid, …).

Wat is de invloed van het nieuwe Adwords algoritme?

Hoewel Google vermeldde dat de invloed van de update beperkt ging blijven, nam Marketing Insights toch de proef op de som. Voor hun onderzoek analyseerden ze maar liefst 240 verschillende accounts. De accounts in kwestie werden geselecteerd op basis van hun consistent campagneverloop. Aangezien de kwaliteitsscore niet opgezocht kan worden onder het tabblad “Dimensies” in Adwords, moesten de gegevens verzameld worden vanuit dagelijkse rapportages.

De conclusies:

Minder dan 5% van de geanalyseerde accounts vertoonden een stijging in kwaliteitsscore van meer dan 0,25. Gedurende de onderzoeksperiode bleeft de CTR relatief constant wat erop wijst dat de stijging gerelateerd was aan de landingspagina.

Stijging kwaliteitsscore Adwords

Ongeveer 6% van de accounts zag een daling in de kwaliteitsscore van minstens 0,25.

Daling kwaliteitsscore Adwords

In totaal zag dus ongeveer 11 % van de 240 accounts een verandering in kwaliteitsscore van meer dan 0,25, zowel negatief als positief. Voor alle andere accounts werden geen noemenswaardige veranderingen geregistreerd. De stijging en daling vond steeds plaats tussen 2 en 4 oktober, maar aangezien de update geleidelijk aan gebeurde, kan dit verschillen van land tot land.

Implicaties voor Online Marketeers?

De bovenstaande resultaten wijzen er dus op dat je als Online Marketer best je bestemmingspagina’s zo relevant mogelijk houdt wil je zo hoog mogelijk scoren met je advertentie. Om te weten hoe relevant je pagina is, kun je Google Analytics erbij halen en de bouncerate vergelijken. Hoe hoger de bouncerate, hoe irrelevanter de bestemmingspagina.

Die redenering moet wel een beetje genuanceerd worden. De praktijk heeft namelijk al aangetoond dat voor sommige producten of diensten de homepage meer conversies genereert dan een andere pagina. De update is dan misschien wel goed voor de gebruiker, maar niet noodzakelijk voor marketeers. De invloed blijft weliswaar beperkt, dus de adverteerders hoeven zich geen zorgen te maken.

Voor een succesvolle campagne raden we je wel aan om je adcopy af te stemmen op je keywords, die beiden op hun beurt weer relevant (moeten) zijn ten opzichte van de landingspagina. En vergeet natuurlijk ook niet de andere factoren zoals site speed en content!

Executive Summary

Wat? Het nieuwe Google Adwords algoritme
En? Wat zijn de implicaties voor online marketeres en gewone gebruikers?

Geef je mening




Geef je mening

Your email address will not be published. Required fields are marked *