Het Google probleem van Republikeinse presidentskandidaten Rick Santorum en Mitt Romney

Wat verwacht je te zien als je zoekt op de namen van de meest populaire Republikeinse presidentskandidaten? Nieuws, een biografie en hun officiële website met misschien enkele opiniestukken van beide partijen is het eerste waar wij aan denken. De realiteit is echter een beetje anders. Rick Santorum heeft namelijk een bekend Google probleem. Dit is eigenlijk een verkeerde benaming, hij heeft ook een probleem met Bing en dus ook Yahoo! (aangezien Yahoo! de zoekresultaten van Bing gebruikt voor zijn zoekresultaten.)

Eerste positie op Google: wat je zeker niet wilt zien

Santorum's Google probleem

Op de eerste positie voor een zoekopdracht naar “Santorum” krijg je in de zoekresultaten van Google onderstaande definitie te zien. Deze website is gemaakt door een Amerikaan die zwaar beledigd was door de homofobe uitspraken van Santorum en als wraak in 2003 de website Spreading Santorum heeft opgericht.

Deze website is dus ouder dan de officiële sites van Santorum zelf en heeft enorm veel links ontvangen, onder andere uit artikels zoals het deze. Dit zijn twee redenen waarom hij op de eerste positie in Google staat. Bij kleinere zoekmachines zoals DuckDuckGo en Blekko vinden we Spreading Santorum niet zo prominent terug, maar een zoekopdracht voor Romney op DuckDuckGo geeft de website Spreading Romney op de tweede positie.
Google probleem van Santorum in de zoekresultaten

 

Het is een Google probleem, maar geen Google bom

Soms wordt er verwezen naar het Google probleem van Rick Santorum als een Google bom. Een Google bom is een tactiek waarbij een website bovenaan Google komt simpelweg door een massaal aantal links met gerichte ankertekst. Bijvoorbeeld de biografie van George W. Bush stond lange tijd op de eerste plaats in Google voor “miserable failure”, omdat er massaal gelinkt werd naar de biografie met miserable failure als ankertekst. Dit werd echter door Google opgelost in 2007, nu wordt een website enkel getoond voor zoektermen die ook op de website staan. Een groot aantal links alleen zal je website dus niet voor ongewenste zoektermen tonen.

Het Google probleem van Santorum is er dus simpelweg één van SEO. Spreading Santorum is volledig geoptimaliseerd en krijgt meer autoriteit door links, dus volgens het Google algoritme is het een beter zoekresultaat. Dezelfde redenering gaat ook op voor een nieuwe website met de originele benaming Spreading Romney. Deze website heeft ook een humoristische definite van de term Romney die verwijst naar een vorm van dierenmishandeling waarvan Mitt Romney beschuldigd wordt. Deze website wordt momenteel getoond op de eerste pagina als je zoekt naar “Romney”, hij is dus minder prominent op Google dan deze van Santorum maar is dan ook nog maar enkele weken actief.
Spreading Romney - Bing probleem

Waar is die Google Panda?

Als we nu even terugdenken aan een belangrijke update aan het Google algoritme van 2011, dan komt de Google Panda natuurlijk als eerste in gedachten. Het eerste doel van de Google Panda was om slechte websites (content farms) uit de resultaten te weren, omdat ze geen kwalitatieve content boden aan bezoekers. Als we nu naar de websites Spreading Santorum en Spreading Romney kijken, dan kunnen we concluderen dat deze websites bitter weinig content hebben … laat staan kwaliteitsvolle content.

Moet Google dus nog enkele aanpassingen aan de Google Panda maken om dit soort website te vermijden of vind je het Google probleem van deze presidentskandidaten best wel meevallen?

Executive Summary

Wat? Mitt Romney en Rick Santorum hebben een Google probleem
Maar? Ze moeten gewoon wat meer moeite doen op vlak van SEO zoals het verdienen van enkele duizenden links

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *