Checklist voor het correct opzetten van Google Analytics
Alles begint natuurlijk bij het correct opzetten van Google Analytics. Een incorrecte implementatie zorgt veelal voor incorrecte data, en dus ook voor incorrecte analyses. Tal van factoren zijn belangrijk bij de implementatie, maar met deze 3 punten kom je al een heel eind:
- Heb je de juiste structuur opgezet? Net als Adwords, heeft een Google Analytics account een bepaalde structuur. Je account is het hoogste niveau. Onder elk account hangen één of meerdere properties, en onder elke property hangen één of meerdere views. Elk domein krijgt zijn eigen account, elk subdomein zijn eigen property, en binnen elke property heb je minstens 3 views nodig: een masterview waar al de nodige filters inzitten, een back-up view zonder filters en een testview.
- Heb je de juiste doelen ingesteld? Goed scoren in Google is belangrijk, maar zo mogelijk nog belangrijker is wat je bezoekers doen zodra ze op je website terechtkomen. Doen ze een aankoop, vullen ze een contactformulier in of zijn ze snel weer weg? Denk in de vorm van macro- en microconversies: macroconversies zijn de allerbelangrijkste doelen, microconversies zijn minder belangrijke doelen die vaak bijdragen aan een macroconversie. Voorbeelden van macroconversies zijn online verkopen en het invullen van een contactformulier, een voorbeeld van een microconversie is het inschrijven voor een nieuwsbrief.
- Indien je een webshop hebt, is het natuurlijk belangrijk dat je e-commerce tracking implementeert. Op die manier krijg je gedetailleerde cijfers te zien over je online verkoop. Controleer ook regelmatig of je e-commerce data nog goed doorkomen.
Met deze tips haal je nog meer uit Google Analytics
- Voer je belangrijke wijzigingen door of stel je opvallende cijfers vast in je account? Maak dan gebruik van annotaties en duid het aan. Ook als Google veranderingen doorvoert aan zijn algoritme, aan Google Analytics of aan Google Adwords is het de moeite om dat met een annotatie aan te duiden.
- Wist je dat je met Google Analytics ook demografische gegevens kan verzamelen over je bezoekers? Het enige dat je daarvoor moet doen is het toevoegen van één lijntje code aan je tracking code en enkele instellingen wijzigen in je Analytics account.
- Hou je je mobiel verkeer al in de gaten? Maar al te vaak gaat men er verkeerdelijk vanuit dat er amper bezoekers zijn via mobiele toestellen, maar niets is minder waar! Zelfs B2B bedrijven krijgen vandaag een groot deel van de bezoekers binnen via mobiele toestellen. Analyseer je mobiel verkeer en optimaliseer je website waar nodig.
- Google Analytics meet ook de sitesnelheid. Een belangrijke metric, het is immers één van de ranking factoren van Google! Bekijk dus regelmatig de sitespeed rapporten en controleer waar het beter kan.
- Denk tot slot na over het ‘attribution model‘ dat je gebruikt. Standaard kent Analytics een conversie of verkoop toe aan de laatste niet directe klik, maar misschien is het first-click model, waarbij de eerste klik alle krediet voor de conversie krijgt meer geschikt voor jou? Je vindt de verschillende modellen en hun prestaties onder het tabje ‘conversies’ -> ‘attribution’ in Analytics.