Google heeft auteursfoto’s verwijderd: wat nu?

google-authorship

Google is een innovatief bedrijf dat zijn diensten te pas en soms ook te onpas aanpast. Het verwijderen van de auteursfoto’s was voor velen een grote verrassing. Maar wat is er exact veranderd en wat zijn de gevolgen van deze ingreep? Deze vragen worden in dit artikel beantwoord.

Google auteurschap, wat is dat?

Met Google auteurschap koppel je je Google+-account aan de inhoud die je publiceert op een specifiek domein zoals je eigen website of blog. Google startte met het auteurschap om meer nadruk te leggen op content van hoge kwaliteit en relevante zoekresultaten, om het aantal dubbele teksten te verminderen en in te spelen op de populariteit van de sociale media. Bij mensen die Google authorship hebben ingesteld, was er in de zoekresultaten naast het artikel de profielfoto en het aantal volgers op Google+ te zien. De foto en naamregel zorgden bij de Google-gebruikers voor vertrouwen, aangezien ze onmiddellijk zagen wie het artikel geschreven had.

Redenen voor het verdwijnen van auteursfoto’s

Google auteursfoto's

Bron: http://moz.com

Eind juni kondigde Google-medewerker John Mueller via Google+ aan dat deze auteursfoto’s en het aantal volgers op Google+ verdwijnen uit de zoekresultaten. Momenteel is enkel nog de naam van de auteur zichtbaar. Je naam verschijnt nu onder de url en naast de meta description in de zoekresultaten. Vòòr deze verandering werd je foto enkel getoond als dit relevant was voor de persoon die de zoekopdracht uitvoerde.

Marketeers reageren verbaasd

Deze verandering deed heel wat stof opwaaien. Veel mensen vragen zich af wat de echte reden van deze verandering is. Google vermeldde zelf dat het een betere mobiele ervaring wilde bieden aan de gebruikers. Foto’s in de zoekresultaten nemen namelijk veel plaats in op de pagina waardoor het minder overzichtelijk wordt. Google wil ook dat het design van de zoekresultaten op alle toestellen hetzelfde is.

Voor vele marketeers was de auteursfoto een reden om Google auteurschap in te stellen zodat de zichtbaarheid en klikfrequentie zouden stijgen. Zoekresultaten met auteursfoto’s vielen meer op. Uit bepaalde onderzoeken blijkt dat de klikfrequentie (CTR of click-through rate) op deze organische zoekresultaten hoger lag. Google vermeldt nu echter: “Our experiments indicate that click-through behavior on this new less-cluttered design is similar to the previous one.” Het hoeft geen betoog dat niet iedereen het met deze uitspraak eens is.

Meer CPC-inkomsten?

Door de hogere zichtbaarheid van zoekresultaten met foto’s werd er minder aandacht besteed aan advertenties. De klikfrequentie bij de advertenties lag dus lager. Doordat de advertenties niet zo goed werken, zullen adverteerder hier minder geld aan willen besteden. Het is dus goed mogelijk dat Google de auteursfoto’s heeft verwijderd om zijn inkomsten uit advertenties te verhogen en advertenties opnieuw meer zichtbaarheid te bieden. Uit cijfers van Larry Kim blijkt dat de klikfrequentie op advertenties hoger ligt nadat de auteursfoto’s werden verwijderd.

Heeft Google de auteursfoto’s verwijderd om zijn inkomsten uit advertenties te verhogen?

Click to tweet!

Bovendien is het ook mogelijk dat Google de foto’s verwijderd heeft omdat de positie in de zoekresultaten minder belang kreeg. Een zoekresultaat op positie vier met een auteursfoto kon meer klikken verkrijgen dan het zoekresultaat op de eerste positie. Het terugbrengen van deze hiërarchie kan dus ook een reden zijn.

Wat er niet veranderd is

Er zijn enkele elementen die nog steeds hetzelfde zijn:

  • Google auteurschap bestaat nog altijd.
  • Ook auteursnamen worden vermeld bij de zoekresultaten. Mensen zien dus nog steeds wie een bepaald artikel geschreven heeft. Dit zorgt nog altijd voor gratis bekendheid en herkenning van de naam.
  • Toegang tot meer data: je hebt toegang tot ‘auteursstatistieken’ via Google Webmaster tools waarbij je vertoningen, klikken, klikfrequentie en positie kan zien voor elk artikel dat je publiceert.
  • Je positie in de zoekresultaten verandert niet.
  • De manier om auteurschap te verkrijgen, blijft ook gelijk.

Waarom je Google authorship maar beter behoudt

Ook al is een naamregel minder opvallend dan een foto, toch is het interessant om het auteurschap te behouden. De naamregel zorgt namelijk nog altijd voor verkeer en online zichtbaarheid. Daarenboven is het positief voor de SEO van je pagina. Het auteurschap geeft je ook een identiteit op het web en dit is nog altijd belangrijk bij content. Google promoot bovendien auteurs die Google auteurschap hebben. Heb jij dit ook, dan worden ook jij en je content gepromoot. De reputatie van een auteur bepaalt namelijk mee de ranking in de zoekresultaten.

Executive Summary

Google heeft auteursfoto’s verwijderd uit de zoekresultaten. Toch blijft het interessant om je Google authorship te behouden of aan te vragen. Het zorgt namelijk nog altijd voor meer online zichtbaarheid.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *