Google verklaart zijn ‘gemiddelde positie’ metric

Google AdwordsEen Adwords metric die veel bekeken wordt bij het optimaliseren van een campagne is de gemiddelde positie. Hoe eenvoudig dit gegeven ook lijkt, toch wordt de ‘gemiddelde positie’ metric nog vaak fout begrepen. Daarom dat de hoofd econoom van Google, Hal Varian, en zijn team een blogpost samenstelde waar de gemiddelde positie en de bijhorende veiling werden uitgeklaard.

Pagina Positie vs Veiling Positie

Een belangrijke eerste stap in het begrijpen van de gemiddelde positie is weten dat er twee verschillende interpretaties zijn van deze metric. Zo is er de pagina positie, die de locatie op de pagina aangeeft. Vervolgens is er ook de veiling positie. Dit is de positie die werd bekomen in de veiling. Deze ranking determineert de volgorde van de advertenties op de pagina met zoekresultaten. Men moet dus goed onthouden dat de metric gemiddelde positie die u ziet in uw Adwords rapporten is gebaseerd op de veiling positie.

Garantie voor meer kliks?

Als de veiling positie 1 is dan betekent dit dat de advertentie op positie 1 wordt getoond op de pagina met zoekresultaten. Deze eerste positie kan oftewel positie 1 zijn boven de zoekresultaten of positie 1 aan de rechterkant. Positie 1 aan de rechterkant kan behaald worden als er geen advertenties getoond worden boven de resultaten. De plaats boven de zoekresultaten is enkel voor advertenties met een goede relevantie aan de zoektermen en een hoge kwaliteit van de Adwords campagne.

Hal Varian duidt in zijn post op het belangrijke verschil tussen de top advertenties en deze uit de rechterzijde. Zo zou in de meeste gevallen blijken dat de top advertenties veel meer kliks genereren dan die aan de zijkant. Om deze verschillen in kliks beter te kunnen analyseren heeft men bij Google een nieuw rapportsegment toegevoegd aan Adwords, namelijk  Bovenaan versus zijkant’. Dit nieuwe onderdeel geeft u meer mogelijkheden voor het verder optimaliseren van de campagne aan de hand van de locatie van de advertentie, het aantal kliks en conversies. Het rapport is te vinden onder segmenten bij de tabbladen ‘Campagne’, ‘advertentiegroepen’ en ‘zoekwoorden’. Vervolgens selecteer je ‘Bovenaan versus zijkant’ en uw cijfers worden vertoond.

Beter positie met hogere bieding?

Een veel gebruikte manier om de pagina positie te verbeteren is het verhogen van de CPC bieding. Maar wat als je advertentie positie 1 heeft aan de rechterkant zonder dat er top advertenties getoond worden en je toch nog ervoor kiest om je bieding te verhogen? Dan is het perfect mogelijk dat jouw advertentie naar de top klimt. De pagina positie stijgt dus, maar de veiling positie was 1 en blijft dus 1. In dit geval is het dus mogelijk om met een hogere bieding een beter positie te verkrijgen.

Je kan er ook voor kiezen om de biedingen te verhogen om in meer biedingen te geraken. Let wel op dat je in deze nieuwe biedingen meestal binnenkomt op de laagste positie van de eerste pagina.

Hogere positie, meer kliks, meer conversies?

Uit eigen ervaringen en de woorden Hal Varian weten we nu dat een betere positie meer kliks geeft. Maar wat betekent dit voor de conversies? Een advertentie met een betere positie krijgt meer kliks en dus ook meer conversies. Als men de conversion rate vergelijkt van de verschillende posities dan merkt men dat deze geen grote verschillen tonen.

Tot slot nog een Goede raad van de Google crew: “Gebruik de metric gemiddelde positie niet als een metric van prestatie, daarvoor moet je je richten op kliks , conversies en kosten.

 

 

Executive Summary

Wat? De Google Adwords ‘gemiddelde positie’ KPI
En? beter niet gebruiken om campagnes op te sturen, dixit Google zelf! Makes sense!

1 Comment

  1. sea

    8 months ago

    Ik lees zo vaak op het internet dat de nummer 1 positie in de Adwordsectie vaker wordt overgeslagen dan de nummer 2 en 3. Eigenlijk een beetje zonde van je ppc kosten. Ik vraag mij wel af of er uberhaubt geklikt wordt op de advertenties in de rechterbalk. En het grootste probleem als het om adwords gaat is zonder twijfel ClickFraude. Het is helaas niet mogelijk dit 100% procent te bestrijden.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *