Google verbetert zoekmachine met Hummingbird algoritme

Het is dit jaar 15 jaar geleden dat Google werd opgericht,
en dat was een aanleiding voor het bedrijf om het zoekalgoritme nog eens onder
handen te nemen. Gebruikers zoeken immers veel anders dan 15 jaar geleden, en
dus moet ook het zoekalgoritme worden aangepast.

Hummingbird algoritme

Google-Hummingbird-300x200De nieuwe update werd Hummingbird gedoopt, en is volgens Google
de grootste aanpassing sinds Caffeine in 2010. Caffeine was vooral gericht op
een betere rangschikking van de zoekresultaten, bij Hummingbird gaat het meer
om de manier waarop resultaten geïndexeerd worden. Hummingbird richt zich op de
betekenis van zoekopdrachten. Ziekopdrachten zijn immers veel ingewikkelder
geworden, waardoor een traditioneel zoeksysteem dat rond keywords draait, niet
meer voldoet.

De Hummingbird update werd al een maand geleden uitgerold,
maar werd nu pas door Google bekendgemaakt, op een evenement voor de
Amerikaanse pers. Het evenement vond plaats in Menlo Park (Californië), in een
garage. Het is in deze garage dat Larry Page en Sergey Brin Google 15 jaar
geleden hebben opgericht.

Meer inzicht in betekenis van zoekopdrachten

Er werden tijdens het evenement niet echt veel technische
details vrijgegeven, maar wat we wel weten is dat het zoekalgoritme nu een
beter inzicht krijgt in de inhoud en de context van webpagina’s. Op die manier
zou Google veel beter in staat zijn om een antwoord te bieden op langere en
complexere vragen, en zouden ook beter zoekresultaten voorgelegd moeten kunnen
worden.

Effect op 90% van zoekopdrachten

De Hummingbird update zou volgens Google een effect hebben op
zo’n 90% van alle zoekopdrachten. Al zullen gebruikers weinig merken van het
nieuwe algoritme.

Google-Search-Timeline

Executive Summary

Hummingbird algoritme
Google heeft tijdens een persevenement ter ere van de 15de verjaardag van Google meer toelichting gegeven over het nieuwe Hummingbird algoritme.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *