Google verandert de advertentie rotatie functie in Adwords

Google maakte vorige week bekend dat ze de functie voor advertentie rotatie in Adwords gaan aanpassen. Momenteel biedt Google 3 mogelijke ad rotatie functies: optimaliseren voor clicks, optimaliseren voor conversies of evenwaardige rotatie van de verschillende advertenties.

De aanpassing die zal worden doorgevoerd richt zich op deze laatste optie. Als advertenties worden getoond met de optie ‘roteren’ dan zullen de advertenties roteren voor 30 dagen en daarna wordt er overgegaan naar ‘optimalisatie voor clicks’.  We gaan kijken wat deze verandering juist inhoudt en wat de gevolgen zijn voor adverteerders.

Oneindige advertentie rotatie leidt tot irrelevante clicks

De aanpassing voor roterende advertenties zou volgens Google ervoor zorgen dat online adverteren effectiever werkt en dat relevantere ads getoond worden aan potentiële klanten. Bij deze aanpassing worden ads met de hoogste CTR het meest getoond. Telkens als een nieuwe advertentie wordt getest gaan alle ads in de ad group een nieuwe testperiode in van 30 dagen.

De aanpassing zal ingaan bij het begin van deze week en moet adverteerders helpen om hun advertentiecampagnes te verbeteren.

Meer clicks meer geld voor Google

De vraag is natuurlijk of deze aanpassing wel echt een manier is om de adverteerders te helpen. Na de test van 30 dagen zullen enkel de ads met de sterkste CTR worden getoond. Dat Google kiest voor de ads met de meeste clicks is in feite heel logisch aangezien Google verdient voor iedere click die de advertentie krijgen.

De adverteerders onder ons weten ook dat de advertenties met een hoge CTR niet altijd voor meer conversies zorgen. Maar Google vindt natuurlijk dat de 30 dagen testperiode lang genoeg is om te achterhalen welke ads het best converteren. Uit ervaring weten we echter dat een testperiode meestal niet afhankelijk is van een tijdspanne maar van een bepaald aantal clicks.

Het is dus maar de vraag of dit een manier is voor Google om meer geld te genereren of dat er ergens toch wordt gedacht aan de adverteerder. De tip die we kunnen meegeven is dat men goed moet opletten wanneer de 30 dagen aflopen zodat je er snel op kan inspelen door nog nieuwe ads toe te voegen of over te schakelen naar ‘optimaliseren op conversies’ als er genoeg data is verzameld om deze conclusie te maken.

Executive Summary

Wat? Google heeft zijn functie voor ad rotatie in Adwords aangepast.
Dus? Is de deze aanpassing goed voor Google of voor ons adverteerders.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *