Google test met zoekresultaat meteen in zoekbalk

Eerder deze week was ik op zoek naar inspiratie voor mijn nieuwe witte keuken (ze is namelijk te wit en wat meer kleur mag altijd). Op mijn zoektocht naar ideeën over keukeninterieur kwam ik wel iets heel interessant tegen dat ik nog niet eerder had opgemerkt. In de zoekbalk van Google kreeg ik bij de term “keuken” een aantal voorstellen te zien (Google Suggest) waaronder ook een zoekresultaat! Wanneer je iets intypt in de Google zoekbalk, dan geeft de zoekmachine je enkele voorstellen afhankelijk van wat je reeds getypt hebt. Zo kreeg ik door Google Suggest voor de term “keuken” voorstellen zoals “keukens”, “keukenstroop”, “keuken brothers” en nog enkele andere resultaten. Wat ik nog niet eerder had gezien en dus nu tevoorschijn kwam, was een zoekresultaat rechtstreeks in de zoekbalk

zoekresultaat in google zoekbalk

Getest sinds 2008 (zover we weten)

Op onderzoek naar mogelijk eerdere bevindingen, vond ik enkel een artikel terug van Search Engine Land over de kwestie van sitelinks in Google Suggest. Ze tonen zo goed als dezelfde screenshot en publiceerden deze test reeds in 2008. Mocht deze test reeds 4 jaar aan de gang zijn en sporadisch geactiveerd worden voor bepaalde gebruikers, dan wilt Google wel heel zeker zijn van deze ontwikkeling vooraleer deze permanent te implementeren. Vaak komen we wel eens tests tegen van Google, maar ik ken er geen die reeds 4 jaar loopt en nog geen offciële bevestiging kent.

Goede zoekresultaten in Google Suggest?

Het zoekresultaat dat we te zien kregen, namelijk Keukenhof.nl, was dit nu eigenlijk relevant voor onze zoekopdracht? Niet echt, moeten we toegeven. Als ik zoek naar “keuken”, dan lijken mij andere voorstellen veel relevanter te zijn. Keukenhof ligt nabij Amsterdam en profileert zich als het “mooiste lentepark ter wereld”. Niet echt veel met keukens te maken dus, behalve de naam dan. Misschien is het dan toch beter dat Google nog wat verder test.

Mocht deze test ooit echt ingevoerd worden, dan biedt dergelijk voorstel in Google Suggest enorm veel waarde voor de getoonde website. En dan is het de vraag of Google deze premium plek aan het beste organische resultaat zal toekennen, of via Adwords tegen betaling zal aangeboden worden. Het voordeel van het tonen van een zoekresultaat in Google Suggest is dat het getoonde resultaat het enigste is op de hele pagina en dus ineens heel wat exclusieve visibiliteit verkrijgt. Momenteel wordt enkel de titel en de url getoond, waarna er dan wel meteen kan doorgeklikt worden naar de website zelf. Afwachten maar…

Executive Summary

Google Suggest stelt zoekresultaat voor
Blijft een test sinds 4 jaar, implementatie geeft ook nog niet het beste resultaat weer.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *