Google SSL Search – wat is de impact voor SEO & SEA?

Logo Google SSL

Het Google Search team deed gisteren een mededeling die de hele SEM-wereld tegen de borst stootte. SSL (Secure Sockets Layer) search zou namelijk de standaard worden voor de zoekopdrachten van ingelogde bezoekers. Gevolg? Webmasters en marketeers zullen niet langer de keywords (referrers) zien waarmee die bezoekers de site binnenkwamen…

Google zelf zegt dat deze verandering er komt om de privacy van hun gebruikers te beschermen. Maar een bezoeker is in Google Analytics toch sowieso anoniem? Je krijgt geen IP adressen te zien, je krijgt geen familie- en voornamen te zien, … Google lijkt dus praatjes te verkopen en gebruikt ‘privacy’ om zich achter te verstoppen.

Keywords achter slot & grendel, tenzij je betaalt

En als privacy dan toch zo belangrijk is, waarom wordt dan niet alle keyword data geblokkeerd door Google? Enkel de keywords van ingelogde bezoekers weerhouden, zegt volgens mij (en vele anderen) al genoeg. Dan draait het helemaal niet om privacy. Nee, als adverteerders ervoor betalen, dan krijg je wel nog de keywords te zien waarmee bezoekers op je site terecht komen, zelfs wanneer ze ingelogd zijn! Privacy is belangrijk voor Google, tot op het punt dat ze er effectief geld aan verdienen.

Kan ook moeilijk anders want mocht Google niet langer aan adverteerders tonen met welke keywords bezoekers op hun site binnenkomen, dan wordt het berekenen van de ROI veel moeilijker en wordt het ook veel moeilijker om advertenties correct te targeten. En dan zullen adverteerders allicht niet zoveel geld in AdWords pompen.

Niet ingelogd? Niet beschermd!

Ten slotte zijn ook niet-ingelogde bezoekers ‘onbeschermd’. Al hun keywords worden wel weergegeven in Analytics terwijl bij de keywords van ingelogde  bezoekers ‘not provided’ zal staan. En als je dit leest, dan zou je voor minder beginnen denken dat deze aanpassing allicht ook iets te maken heeft met het willen verhogen van hun gebruikers.

De PR manager van Google zag hierbij waarschijnlijk ook zijn kans om het tij van negatieve kritiek te keren. Google heeft immers al langer te maken met de privacy problematiek. Door dit nieuws zoveel mogelijk te verspreiden, wilt Google een teken geven aan bezorgde consumenten: “maak een Google account aan, zo kan je jezelf inloggen wanneer je op het internet zoekt en ben je dus beschermd.” Een manier om meer Google gebruikers te genereren om die vervolgens door te sluizen naar Google Plus? Wie zal het zeggen…

Wie het echt wenst, kan wel nog surfen naar https://encrypted.google.com/. Zoeken via deze geëncyrpteerde vorm van Google zou volledig beschermd moeten zijn.

Twitter Google SSL search ddeckmyn

Gevolgen van SSL search?

SSL Search heeft allicht de grootste impact op marketeers. Wanneer zij hun campagnes willen optimaliseren, zullen ze op een probleem stuiten. Namelijk het feit dat er geen of veel minder keyword data beschikbaar is. Google zelf zegt dat het maar om een miniem deel van je trafiek zou gaan – volgens Matt Cutts zou het om een “single digit percentage” gaan –  maar dat valt nog maar af te wachten.

Op vlak van SEO wordt het lastig. Je weet niet met welke woorden de bezoekers je site gevonden hebben, dus je weet ook niet voor welke woorden je je site moet optimaliseren. Het doet me een beetje denken aan de jaren ’90 toen webmasters hun pagina’s, titles & descriptions volstouwden met veelgezochte keywords om toch maar gevonden te worden omdat ze gewoon niet beter wisten.

Ten slotte zullen ook webmasters niet langer dynamische pagina’s met dynamische content & lay-out kunnen voorschotelen aan hun bezoekers. Zulke pagina’s waren aangepast aan de zoekterm(en) waarmee de bezoeker binnenkomt op de site. Als deze binnenkomt via organisch verkeer en deze bezoeker is ingelogd, zal hij niet langer een dynamische pagina te zien krijgen, wat wel jammer is.

Lapmiddel voor een groter probleem

Google verkondigt (met enige trots) dat er wel nog keyword data beschikbaar is, namelijk via Google Webmaster Tools. Voorwaarde is wel dat je site is toegevoegd aan en geverifieerd door Webmaster Tools. Indien dat gebeurd is, kan je volgens de Google Webmaster Central Blog nog het volgende zien en doen:

  • De top 1000 dagelijkse zoektermen en top 1000 dagelijkse landingspagina’s voor de laatste 30 dagen bekijken
  • De impressies, clicks, CTR en gemiddelde positie in de zoekresultaten voor iedere zoekterm bekijken en dit vergelijken met de afgelopen 30 dagen
  • Deze data downloaden in CSV formaat

Dit is een (tevergeefse?) poging van Google om adverteers & publishers tevreden te houden; een lapmiddel voor een groter probleem. Het is mooi dat die data dan toch beschikbaar blijft, maar die data is niet gekoppeld aan de bezoekersactiviteiten. Je weet dus wel dat ‘iemand’ via die bepaalde term op je site is binnengekomen, maar je kan niet nagaan of die term er ook effectief voor gezorgd heeft dat de bezoeker actie ondernam op je site en of er dan een conversie plaatsgevonden heeft.

De reacties op de aankondiging zijn overweldigend. Enerzijds op de Google Blog zelf, maar ook op andere sites. Onder andere Joost De Valk is een grote tegenstander van deze update en ook op SearchEngineLand vinden we een mooi overzicht van negatieve reacties.

2 Comments




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *