Google: ‘Sociaal is slechts één deel van het hele verhaal’

Google_vs_FacebookVorige week spraken we nog over de dreiging van sociale media en de gigant Facebook voor Google en hoe Twitter de redding van Google zou kunnen zijn. Na de vele geruchten over de mogelijke overname van Twitter door Google of Microsoft en de dreiging van Facebook, heeft Patrick Pichette gezegd dat ‘Social’ slechts één hoofdstuk van het verhaal van Google is en dat ze eigenlijk niets te vrezen hebben.

Met gebruikersgetallen die ieders verwachtingen overstijgen en een geschatte waarde van $41 miljard, wordt Facebook door velen gezien als hét bedrijf dat Google van de troon kan stoten als de nieuwe internet supermacht. Google voelt zich niet bedreigd, integendeel: “Sociaal netwerken is slechts één onderdeel van onze algemene strategie. De digitale wereld is aan het exploderen en bevat zoveel elementen – cloud computing, mobiel, social, search en nog vele andere elementen. Uiteraard zal ‘social’ een deel van onze strategie uitmaken en ja, het zal verwerkt worden in vele van onze producten. Maar tegelijkertijd moet herinnerd worden dat het slechts één onderdeel is van het hele verhaal” zegt Patrick Pichette, Google CFO.

Toch wordt Facebook een geduchte concurrent, of Google dat inziet of niet. Met de stappen die Facebook gezet heeft op vlak van e-mail wordt het duidelijk dat Facebook op meerdere vlakken met Google concurreert dan alleen op sociaal vlak. De hamvraag is dan of de kernacticiviteit van Facebook – sociaal netwerken – sterker is dan die van Google – search.

Pichette besprak ook het belang en de stand van zaken van mobiel en het grote succes van Google met Android. “Nu dat iedereen een smartphone heeft, zoekt ook iedereen. De honderd ingenieurs (die Android ontwikkeld hebben), hebben dus een markt versneld die normaalgezien 10 jaar nodig had om te ontwikkelen” zei Pichette nog. Hij herhaalde ook wat CEO Eric Schmidt eerder zei: “iedere dag worden 200.000 nieuwe Android handsets geactiveerd.”

Ten slotte besprak Pichette wat Google drijft als bedrijf en haalde daarmee een quote van Eric Schmidt aan: “Het eerste principe van Google is in feite niet geld; het eerste principe van Google is begrijpen dat het internet de wereld aan het veranderen is.”

Google lijkt de dreiging van Facebook dus niet in (te willen?) zien. Toch gaan ze in de toekomst hun handen vol hebben met Facebook als je hun recente ontwikkelingen en toekomstplannen bekijkt. Als ook Ping nog eens verrijst als een concurrent op vlak van social, en ook Microsoft zich in de strijd gooit, zitten ze bij Google pas echt met problemen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *