Google Shopping vs Amazon Product Ads

Online shoppen is vandaag zo goed ingeburgerd, dat je zowat alles online kan kopen. Er bestaan talloze webshops, en het is dan ook erg moeilijk vergelijken. Welke webshop is het goedkoopst en biedt de beste service? Omdat veel mensen door het bos de bomen niet meer zien, nemen ze hun toevlucht tot Google Shopping en tot Amazon. Via beide platformen kan je producten kopen bij verschillende retailers, en je vergelijkt er eenvoudig de prijzen van die retailers mee. In België is Google shopping nog niet beschikbaar, maar in Nederland is het bijzonder populair. CPC Strategy vergeleek de Amazon Product Ads met Google Shopping. Amazon Product Ads is de tegenhanger van Google Shopping, op de website van Amazon zelf verschijnen in de zoekresultaten regelmatig advertenties van externe retailers.

Google shopping

In het derde kwartaal van 2012 maakte Google van zijn Google Shopping platform een commercieel model. Als je je producten wil tonen in Google Shopping, dan moet je daar als retailer voor betalen, en je moet je producten aan je Adwords account koppelen. Sinds die verandering doet Google Shopping het op vlak van CPC (kost per klik) en op vlak van het brengen van bezoekers naar de retailers opvallend beter dan Amazon Product Ads. De gemiddelde CPC lag in het vierde kwartaal bij Google op $ 0,31, bij Amazon lag die op $ 0,41. Google Shopping bracht in dat kwartaal 120% meer bezoekers naar de retailers dan Amazon Product Ads.

Kost per klik google vs amazon

Dalende conversieratio

Op vlak van CPC’s en op vlak van het aantal bezoekers doet Google Shopping het dan misschien beter, op vlak van conversieratio hinkt Google nog achterop. Daar waar de conversieratio van Amazon in het afgelopen jaar vier kwartalen op rij steeg, zag Google die conversieratio vier kwartalen op rij dalen.

Ondanks die dalende conversieratio, blijft het als retailer in Nederland of in andere landen waar Google Shopping beschikbaar is, waarschijnlijk interessanter om via Google Shopping te adverteren dan via Amazon Product Ads. Google Shopping biedt je via Adwords immers meer mogelijkheden om je campagnes te beheren, en brengt je waarschijnlijk meer bezoekers dan dat Amazon dat doet.

Convertieratio google vs amazon

Executive Summary

Google Shopping vs Amazon Product Ads
CPC Strategy vergeleek Google Shopping met Amazon Product Ads. Google Shopping brengt je meer bezoekers en heeft een lagere cpc.

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *