Google Shopping prijsvergelijker getest in Frankrijk en Nederland

Volgens bronnen heeft Google in Frankrijk en Nederland de Google Shopping prijsvergelijker in bèta-versie uitgerold. Google Shopping, voorheen bekend als Froogle en later als Google Product Search, laat webshops toe om hun producten bij Google aan te melden waarna productresultaten bij de zoekresultaten worden weergegeven. Over een Belgische versie is weinig of niets bekend.

Google Shopping bestaat in de VS al sinds 2002 maar bevindt zich ook daar nog in het bèta-stadium. Wanneer webshops met hun producten in Google Shopping opgenomen willen worden, moeten ze een feed met hun assortiment aan Google leveren, meer bepaald aan het Google Merchant Center.

Google neemt zo de rol van ‘tussenkanaal’ op zich. Wanneer de feed aangeleverd wordt, indexeert Google de database van de webshop. Zoekacties op Google naar items die de webshop verkoopt, worden vervolgens getoond bij de zoekresultaten. Gebruikers krijgen dan een overzicht te zien van hoeveel shops het gezochte product aanbieden, waar ze het kunnen vinden en wat de laagste prijs is. Bovendien voorziet Google ook een mogelijkheid om af te rekenen via Google Checkout (indien deze betaalmethode ondersteund wordt door de shop). Ten slotte zijn er ook filtermogelijkheden (merknaam, prijs, …) en kunnen gebruikers recensies schrijven.

Het grote voordeel is de koppeling met AdWords. Via de Merchant Center-account kan aangeven worden dat het systeem advertenties met relevante productinformatie moet tonen bij zoekacties naar items uit hun assortiment.

Google zelf laat niets vallen over een mogelijke introductie in Nederland. Volgens hen is het enkel in Frankrijk geïntroduceerd en willen ze momenteel nog niets vertellen over mogelijke introducties in andere landen. Wat wel gezegd wordt is dat Google Shopping enorm positief onthaald is door Franse consumenten en webshops. Ten slotte is dit een nieuwe manier voor webshops en e-commerces om (meer) zichtbaarheid te krijgen via Google. Als ze hun kaarten goed uitspelen, kunnen ze zo hun eventuele USP uitspelen (beste prijs, grote stock, …) en kunnen ze zo ook TOM worden bij hun klanten en bezoekers. Ook de consument deelt in de prijzen aangezien zij meer transparantie hebben over de verschillende prijzen van hetzelfde product.

Google_Shopping_Prijsvergelijker

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *