Google semantisch zoeken – Freebase levert antwoorden

Semantics – what’s in a word

In een vorig bericht deelden we reeds mee dat Google met search nog een stapje verder zou gaan met de introductie van semantisch zoeken. In se houdt dit in dat de zoekmachine van Google nóg slimmer wordt en nog beter zal kunnen raden of we het dier of de auto bedoelen wanneer we bijvoorbeeld “Jaguar” ingeven als zoekopdracht… Google zou dit praktisch aanpakken met een heus semantisch netwerk dat ze op continue basis bijsturen en uitbreiden. Op die manier zouden ze er in kunnen slagen om gebruikers nog relevantere zoekopdrachten te leveren, d.w.z. mensen die op zoek zijn naar een antwoord, hen direct een antwoord bieden.

Semantic search GoogleNet zoals als andere nieuwe functionaliteiten start het met de kleine dingen. De klassieke showcase voorbeelden van Google’s semantic search waren vrij eenduidige vragen zoals bevoorbeeld “When did Queen Victoria die?”, “When was Google founded?” en “100 GBP to USD”. Het gaat hier immers om vaststaande feiten, zoals data of cijfergegevens. Het wordt pas echt interessant als we Google aan de tand voelen over specifieke termen, die verschillende betekenissen kunnen hebben naargelang de context. Wel, volgens de Google-jongens gaat dit soort kwesties niet meer voorvallen in de toekomst, als semantisch zoeken blijft evolueren zoals het nu bezig is. In Google’s updates voor maart wisten daar bovenop te zeggen dat het leveren van antwoorden op vragen als zoekopdracht nu afhangt van Freebase, een open-source kennisdatabank. Dit om nog sneller en meer accurate antwoorden te leveren.

En wat met CPC? Zoals gewoonlijk weer een verhaaltje van lovers en haters… Maar logisch gezien zouden mensen dankzij semantisch zoeken meer tijd doorbrengen op zoekmachines zelf, dan weg te navigeren om het antwoord elders te zoeken. Dat betekent dat CPC-adverteerders meer tijd en opportuniteiten hebben om gebruikers te overtuigen. Klinkt toch niet zó vergezocht, toch?

Executive Summary

Wat?Semantic search zou zoekintentie meer dan ooit integreren in zoekresultaten
En?Google zet groots in op semantisch zoeken

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *