Google Search legt de nadruk op lokaal

Locatie is een zeer belangrijke factor om zoekresultaten relevant te maken. Wanneer men zoekt naar een restaurant, zal dat hoogstwaarschijnlijk een restaurant zijn in de buurt van die gebruiker. Google past daarom de zoekfunctie aan door de locatie-instellingen op het linkerpaneel te plaatsen van de resultatenpagina. Op die manier wordt het makkelijker om de instellingen van de locatie te zien en zo nodig aan te passen.

Google kondigde vandaag op hun blog de veranderingen aan. De resultaten blijven onveranderd maar de veranderingen die doorgevoerd zijn (of worden), maken het gebruikers makkelijker om de instellingen voor locatie te bekijken en aan te passen.

Google_Location

Misschien heb je al gemerkt dat Google meestal wel weet te bepalen waar je juist bevindt. Maar soms zitten ze er naast en juist in die gevallen willen gebruikers hun locatie aanpassen. Soms is het ook handig om zoekresultaten van een andere regio te krijgen. Denk maar aan een citytrip naar Barcelona, welke tapasbar bezoek je dan het best en in welk café of dancing kan je achteraf gaan feesten? En nog belangrijker, welk hotel ligt in de buurt van die tapasbar en dancing? De locatie die je invoert kan heel specifiek zijn, zoals een postcode, maar kan ook heel breed zijn zoals een land. Maar specifieke locaties leveren merendeels betere resultaten.

Google_Loaction

Het was eerder al mogelijk om je locatie aan te passen, door naast een set van zoekresultaten zoals maps of filmtijden op de link ‘locatie wijzigen’ te klikken en dan je locatie in te vullen. Dat werkt op zich al perfect, maar op die manier moet je soms meerdere keren zoeken vooraleer je resultaten op de juiste locatie te zien krijgt .

Lokale_resultaten

Lokale_resultaten

De aanpassingen zorgen dus voor een verhoogd gebruiksgemak aangezien je meteen je locatie kan invoegen. De veranderingen tonen ook waar Google naartoe wilt met zijn resultaten en waar het eigenlijk altijd al om heeft gedraaid: de meest relevante resultaten bieden. Er wordt ook steeds meer en meer lokale informatie toegevoegd aan de resultaten (bedrijfsresultaten, lokaal nieuws, …). Google heeft zich hieraan aangepast en is nu veel beter in staat om lokaal relevante content te presenteren. De verandering komen er dus niet zomaar.
De nieuwe interface wordt momenteel uitgerold en zal beschikbaar zijn in meer dan 40 talen. Google verandert niets aan hoe ze de lokale informatie gebruiken dus het privacybeleid moest ook niet aangepast worden.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *