Google+ updates: overnames, Google+ Games & Google+ Business profiles?

Google heeft de afgelopen dagen niet stilgezeten, integendeel. Google is erop uitgetrokken en is op overnamepad gegaan. Gevolg? Twee ‘sociale’ overnames van Fridge en PittPatt. Daarnaast zijn er ook nog rumoeren opgedoken over Google+ Games en kwam er een update rond de Business Profiles.

Google+ wordt continu uitgebreid

Eén van de initiële doelstellingen van de developpers van Google+ was om het product continu te blijven uitbreiden. Een voorbeeldje: momenteel is Google+ al beschikbaar in (meer dan) 42 talen en wanneer Google Plus live gaat zal de talenkeuze nog sterk uitgebreid worden. Een ander voorbeeld is crowdsourcing waarbij Google+ dagelijks/wekelijks aan hun gebruikers vraagt wat ze nog verwachten, wat ze veranderd willen zien, …

Om Google+ nog verder uit te breiden, zijn ook overnames een goede mogelijkheid/noodzaak. Neem nu Fridge. Een sociaal platform dat mooi binnen Google+ past. Fridge is namelijk een soort van ‘sociale groep applicatie’ die het mogelijk maakt om in groep (een beetje zoals bij Circles) events te organiseren. Via de site kon (de site werd onlangs afgesloten na het sluiten van de deal) je een groep opstarten aan de hand van e-mail adressen, facebook fans en twitter followers. Vervolgens kon je dan een event organiseren met die groepen en berichten, foto’s, video’s en polls delen. Op die manier werd het dus vrij makkelijk om een evenement met bepaalde groepen te organiseren. Iets wat dus perfect aansluit bij Google Circles. De mogelijkheid om via Facebook groepen samen te stellen zal wellicht herbekeken moeten worden…

Anderzijds heeft Google+ ook PittPatt overgenomen, een rechtstreekse concurrent van Facebooks gezichtsherkenning. PittPatt is software die via tracking technologie en gezichtsherkenning personen kan herkennen in foto’s en zelfs video’s. Met die software zouden gebruikers zichzelf kunnen aanmelden op de verschillende Google producten (Google+, YouTube, Google Images, …) maar zouden ze ook zichzelf, vrienden, kennissen en familie kunnen taggen op hun foto’s en YouTube-filmpjes.

Google+ Games: een vernieuwende aanpak

Er is nog maar amper sprake van Google+ Games, maar als ik Facebook was, zou ik me toch al zorgen beginnen maken. Het ‘business model’ voor G+ games is namelijk een veelbelovender systeem dan dat van Facebook.

Ten eerste wordt er een onderscheid gemaakt tussen een ‘games stream’ en je normale stream, thank god! Geen honderden ‘Farmville’ updates van vrienden en kennissen op je standaard stream dus, wat nu nog steeds het geval bij Facebook is. Oké, bij Facebook kan je zulke meldingen uitschakelen… Maar wekelijks komen er wel nieuwe games die je nog niet uitgeschakeld had waardoor je wall dus gespamd blijft door allerlei games. Niet zo bij Google+.

Google_Plus_Games

Ten tweede is Google niet zo inhalig als z’n concurrenten. De industriestandaard voor games is een ‘fee’ van 30% op alle inkomsten. Volgens geruchten zou Google+ een stuk minder dan die 30% vragen waardoor game developpers (als Zynga?) wel zeer snel de overstap zouden kunnen maken van Facebook en anderen naar Google+.

Ten slotte maakt Google+ het voor game developpers nog makkelijker om inkomsten te genereren met de ‘in-app payments API’. Deze API maakt het dankzij een extra stukje code mogelijk om gebruikers in de applicatie (dus bijvoorbeeld tijdens een spelletje) online aankopen te doen. Zo kunnen spelers hun spel makkelijk upgraden via één klik. Je wordt dus niet weggeleid naar een andere site waar je je nog eens moet inschrijven etc. … Gewoon, makkelijk en snel in de applicatie betalen en meteen verder spelen.

De manier waarop Google+ met games gaat omspringen lijkt me het beste van twee werelden: enerzijds hebben de gamers hun eigen feed waar ze al hun game-related nieuws op kunnen posten naar speciaal aangemaakte kringen, bv. Farmville friends. Op die manier zal de interactie tussen gekoppelde gamers ook een stuk hoger liggen. Anderzijds zullen non-gamers niet langer gespamd worden door Farmville verzoeken, gratis Farmville gifts en andere nonsens. Gamers kunnen dus ongestoord verdergaan met hun Farmville-obsessie (als het spel naar Google+ komt) en anderen hoeven minder te klagen over het Farmville fenomeen.

We gaan een mooie (Farmvillevrije) gametoekomst tegemoet!

Google+ Business Profiles

Vorige week kwam er ook nog eens een update betreffende de Google+ Business Profiles. Zo raadt product manager Christian Oestlien zelf aan om bestaande bedrijfsprofielen (die nog niet verwijderd zijn) om te vormen tot een consumentenprofiel. Bedrijven moeten dus een vertegenwoordiger zoeken die als ‘consument’ hun bedrijf wilt vertegenwoordigen. Op die manier kunnen bedrijven hun huidige volgers, kringen, e.d. bewaren en later toevoegen aan hun Business Profile.

Door de overweldigende hoeveelheid aanmeldingen voor de testfase van Business Profiles, belooft het Google+ team nu om de introductie van bedrijfsprofielen te versnellen.

Des te sneller, des te liever Google!

Het nieuws over Google+ valt bijna niet bij te houden, toch trachten we een goed beeld van de laatste Google+ updates te schetsen voor onze lezers. Zijn er belangrijke dingen die we over het hoofd gezien hebben? Laat het ons, en de andere lezers, dan zeker en vast weten!

Executive Summary

Wat? De laatste Google Plus updates: Games, overnames en Business Profiles

En? Als ik Facebook was, ik zou me sterk zorgen beginnen maken…

1 Comment

  1. Tom Bogaert

    9 months ago

    ook gemerkt dat aardvark, soort van vraag en antwoord-via-crowdsourcing-service, geintegreerd is in Google+. Mooi. Ipv te monitoren wie een vraag heeft, komen de vragen vanzelf jou richting uit. Uiteraard kan je zelf kiezen de vraag te beantwoorden of niet!




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *