Aandachtspunten om een Google-penalty te vermijden

google-penalty

Goed scoren in Google wordt, door de toenemende concurrentie, steeds moeilijker. Er zijn heel wat slimme ingrepen waarmee je de aandacht van de zoekmachine naar jouw website trekt. Maar strijk je Google – geheel onbedoeld – tegen de haren in? Dan loop je het risico dat je daarvoor afgestraft wordt met een Google-penalty. Plots is je website niet meer vindbaar. En heeft dat dramatische gevolgen voor je online zichtbaarheid en bijgevolg ook je business.

Goedbedoelde SEO-vergissingen

Linkbuilding is een nuttige manier om de autoriteit van jouw website te verhogen. Je moet het wel op de juiste manier aanpakken, want anders loopt het mis. Enkele voorbeelden van hoe het niet moet.

  • Jouw bedrijf, ABC, heeft een goede samenwerking met DEF. Je spreekt af dat jij op jouw website een link plaatst naar DEF. In ruil linkt DEF dan naar jou. Perfecte trade-off, niet? Klopt, maar kijk uit hoe je het aanpakt. Snel stijgend linkvolume en slechte plaatsing van de links kan er verdacht uitzien. Google heeft bijvoorbeeld weinig vertrouwen in footer links. Zijn er te veel redenen om te vermoeden dat het hier niet over white hat linkbuilding gaat? Dan straft Google dat af.
  • Een grijze zone binnen SEO is affiliate linking. Het concept is eenvoudig: je beloont affiliate-partners financieel voor het bezoekersverkeer dat hun link genereert. Je verhoogt je eigen zichtbaarheid en je affiliate-partner verdient er nog iets aan. Maar kies je partners zorgvuldig: een groot volume links vanuit domeinen met een lage autoriteit levert je meer problemen op dan voordelen.
  • Influencer outreach levert een vergelijkbaar probleem op. Een mogelijk scenario: jij stuurt je product gratis naar een paar bloggers in ruil voor een bespreking op hun blog. Idealiter verhoogt dat je inbound linkverkeer en maak je prospects van hun lezers. Maar mogelijk komen die links van domeinen met een lage autoriteit, of misschien zelfs met een slechte reputatie. Omdat influencers vaak kleine bloggers zijn, werk je doorgaans ook niet met mensen die veel kennis hebben van SEO.

Een goede follow-up is de sleutel tot succes.

Click to tweet!

Een Google-penalty vermijden doe je zo

De rode draad doorheen de SEO-vergissingen hierboven? Onbetrouwbaar linkverkeer. Een goede follow-up is daarom de sleutel tot succes. Ga na hoe je inbound links eruit zien en waar ze vandaan komen. Werk samen met partners die zelf betrouwbaar zijn in de ogen van Google. In dit geval is kwaliteit altijd beter dan kwantiteit.

En moeten we het nog zeggen? Loop met een grote boog om black hat SEO-praktijken heen. Je doet er Google én jezelf geen plezier mee.

Executive Summary

Zelfs wanneer je met de beste bedoelingen probeert je website verder te optimaliseren, kom je soms in de gevarenzone voor een Google penalty. Kijk uit met deze schijnbaar onschuldige praktijken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *