Google neemt advertenties (promoted tweets) van Twitter over

Een primeur voor Google! Google toont nu advertenties van iemand anders z’n advertentienetwerk, meerbepaald van het advertentienetwerk van Twitter. De nieuwe Promoted Tweets van Twitter worden sinds deze week opgenomen in de Realtime Search van Google.

De actie van Google is wel een ‘big deal’ voor Twitter aangezien ze nu op een tweede manier geld verdienen aan de advertenties die ze vertonen. Als je weet dat Google vorig jaar volgens geruchten al ongeveer $15 miljoen betaalde voor de data van Twitter, iets wat nog niet veel uitgevers gedaan hebben, dan mag je er zeker van zijn dat deze deal een mooi prijskaartje heeft.

Promoted Tweets: Twitters AdWords

Door Promoted Tweets te gebruiken,  kunnen adverteerders hun advertenties boven al de andere advertenties op Twitter tonen wanneer iemand zoekt op Twitter. Eigenlijk is dit een beetje Twitters eigen AdWords. Wanneer gebruikers nu op Google zoeken, zullen Promoted Tweets boven alle andere resultaten getoond worden wanneer gebruikers de ‘Realtime Search’-resultaten bekijken. De screenshot  hieronder (afkomstig van searchengineland) toont zo’n Promoted Tweet van adverteerder Verizon in de zoekresultaten van Google.

Promoted_Tweets_Google

Alleen op Realtime Google

Het is belangrijk om te weten dat Promoted Tweets alleen getoond worden op Realtime Google. Dus niet bij de ‘gewone’ Google die soms wel real time matches integreert binnen de zoekresultaten. Ze zullen alleen verschijnen wanneer gebruikers dieper gaan zoeken via de real time resultaten na een ‘gewone’ zoekopdracht uitgevoerd te hebben of wanneer ze een zoekopdracht uitvoeren op de nog relatief nieuwe Google Realtime Search homepage.

Google krijgt andermans advertenties

Waar het dus eigenlijk op neerkomt is dat adverteerders Promoted Tweets (volgens geruchten loopt de aankoopprijs op tot $100.000) aankopen op het advertentienetwerk van Twitter waarna Google die Promoted Tweets overneemt en vertoont in de zoekresultaten van de Realtime zoekmachine. Uiteraard zijn er al andere advertentienetwerken geweest die hun advertenties via Google vertoonden, maar die advertenties werden altijd ‘omgeleid’ via AdWords. Twitter is in feite dus de eerste die deze kans krijgt.

Google bevestigt dat er een verdeling van inkomsten overeengekomen werd en nadien bevestigde ook Twitter dat de verdeling 50/50 zou bedragen zoals ze voordien zelf gezegd hadden. Na het lanceren van de Promoted Tweets werd namelijk beslist dat partners die de Promoted Tweets zouden vertonen, 50% van de inkomsten zouden ontvangen.

Het uitrollen van de Promoted Tweets zou normaal afgerond moeten zijn dus Google-gebruikers zouden ze nu al moeten kunnen zien.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *