Google Mobile App Analytics: meet de prestaties van je app

Mobile wordt steeds belangrijker, en dat heeft ook Google begrepen. De zoekgigant heeft vorige week een heleboel rapporten in beta gelanceerd, met de bedoeling meer inzicht te geven in de prestaties van mobiele apps. Dat heeft Google bekendgemaakt via de Analytics blog.

Net zoals Google Analytics je als webmaster meer inzicht geeft in de prestaties van je website en je mobiele website, zullen de nieuwe rapporten in beta je meer inzicht geven in de prestaties van je mobiele applicatie. De nieuwe rapporten zullen je als developer een beeld kunnen geven van de volledige customer journey van de bezoekers, vanaf het downloaden van de app tot een eventuele conversie of transactie.

Aqcuisitions, Engagement en Outcomes

Een luik aan handige informatie in Mobile App Analytics heeft betrekking op aquisitie (Acquisitions) van gebruikers. Het is interessant voor developers dat je te weten komt hoe je bezoekers de app hebben ontdekt en gedownload. Je krijgt ook elke dag te zien hoeveel nieuwe bezoekers je app hebben gedownload. Heel interessante en nuttige informatie met het zicht op de verdere ontwikkeling van je applicatie.

Naast informatie omtrent nieuwe gebruikers krijg je in Mobile App Analytics ook info over retentie (Engagement). Retentie duidt op het engagement van de gebruikers van de app. Net zoals je in de gewone Analytics kan zien hoeveel bezoekers uiteindelijk terugkomen naar je website, en hoelang ze op je website blijven, kan je in Mobile App Analytics soortgelijke informatie terugvinden. Je zal bovendien ook kunnen zien hoeveel gebruikers een door jou te bepalen conversie hebben uitgevoerd.

Een laatste luik gegevens in Mobile App Analytics heeft betrekking op omzet (Outcomes). Je krijgt hier een overzicht te zien hoeveel omzet je gehaald hebt uit de sales van je applicatie, en hoeveel omzet je haalt uit sales binnen de applicatie.

Bovendien biedt Mobile App Analytics ook meer inzicht in de karakteristieken van gebruikers. Net zoals de gewone Analytics je inzicht geeft in de brower en het operating systeem van je bezoekers, zal Mobile App Analytics je vertellen welke versie van de app je bezoekers gebruiken, en welk operating system en mobile device je bezoekers gebruiken om je app te bezoeken. Dit moet je in staat stellen om je marketingacties gerichter in te zetten.

Om de beta versie van Mobile Analytics nu al uit te testen, moet je een signup form invullen. Google plant dat de rapporten tegen het einde van de zomer voor alle Google Analytics gebruikers beschikbaar zullen zijn.

Executive Summary

Google Mobile App Analytics
Met Mobile App Analytics kan je, net zoals Google Analytics, de prestaties van je mobile apps bijhouden.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *