Google Maps nu ook met indoor plattegronden

Google Maps is voor bepaalde winkelcentra, IKEA’s en vlieghavens in de Verenigde Staten en Japan nu ook als indoor versie beschikbaar. Perfect voor location-based marketing, zegt u? Misschien wel. Misschien is het inderdaad een nieuwe gooi naar location-based advertising. Of misschien laat Google gewoon zien tot wat ze in staat zijn en wilt het de mensheid het wat gemakkelijker maken om zijn weg te vinden in een IKEA…

Het zou best wel eens kunnen dat die winkeliers in de winkelcentra en luchthavens en zelfs de IKEA’s hun klanten lokken via location-based advertising op een Google Maps kaart. Google Places is trouwens als functie beschikbaar in Google Maps wat de winkeliers sowieso al een vermelding op de kaart zal geven. Maar Google zou de winkeliers kunnen voorstellen hun klanten via location-based advertising ‘tijdelijke’ kortingen te geven via coupons en dergelijke. Ook in de IKEA zou men dit kunnen doen, eventueel zelfs in combinatie met de IKEA Family Card, het is maar een idee.

Anderzijds kan het ook gewoon zijn dat Google gewoon de hele wereld in kaart wilt brengen… Google zelf zegt op de officiële Google blog dat ze “blij zijn nieuwe en nuttige perspectieven kunnen bieden, of je nu door de luchthaven aan het rennen bent of je weg aan het zoeken bent in een winkelcentrum.

In het bovenstaande filmpje heb je het al gezien maar we sommen de nieuwe, coole functies van Google Maps Indoor -waarmee je nu je hele reis van aan je deur tot in de juiste winkel en zelfs afdeling kan plannen – toch nog even op:

  • Soortgelijke maar verfijnde interface als de outdoor Google Maps
  • Aanduiding van de verdieping. Google Maps weet dus op welke verdieping je je bevindt en op welke verdieping je bestemming ligt en duidt dat ook rechts op het scherm aan
  • 3D tilt-functie
  • Google Maps kan je nu dus ook binnenin een gebouw nauwkeurig positioneren en vertellen hoever je je van een winkel, toiletten, een afdeling en zelfs roltrappen bevind door gebruik te maken van Wi-Fi en ‘cell triangulation’

Op termijn wilt Google liefst zoveel mogelijke plattegronden hebben van winkelcentra e.d. van over de hele wereld, ook goed voor local marketing dus. Hieronder nog enkele screenshots en filmpjes van Google Maps Indoor in actie:

Google_Maps_Indoor_MOA

Google_Maps_Indoor_SFO

2 Comments




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *