Google lanceert eigen reactieplatform

Een nieuwe stap van Google om de superieure positie van Facebook in de social media wereld aan te vallen: Google zou binnenkort uitpakken met een eigen reactieplatform. Het nieuwe reactieplatform zou verschijnen in Google’s eigen sociale netwerk Google+, maar ook op andere webdiensten en zoekdiensten van Google, en 3rd party websites.

Al dit werd voorgesteld op het Google-event G Saudi Arabia, samen met nog een aantal andere nieuwe features die er binnenkort zouden aankomen.

Het nieuwe reactieplatform van Google doet meteen denken aan dat van Facebook, dat met Facebook Connect al een gelijkaardig reactieplatform heeft. Hierdoor kunnen we er van uitgaan dat dit een zoveelste poging van Google is om meer grip te krijgen op social media. Door het nieuwe reactieplatform te linken aan Google+, zet de zoekgigant mensen aan om zich aan te sluiten bij het sociale netwerk.

Het gaat echter nog een stap verder. Google zou zichzelf niet zijn moesten de nieuwe features geen impact hebben op de zoekresultaten. De reacties die via het nieuwe reactieplatform zouden worden geschreven, zouden ook worden geïndexeerd en dus in de zoekresultaten verschijnen. Voor Search Marketeers een nieuw aspect dus om rekening mee te houden. Zullen we in de toekomst allemaal reacties gaan beginnen plaatsen om toch maar goed gepositioneerd te staan in Google? Lijkt me persoonlijk niet zozeer de eigenschap van een goed zoekresultaat. De reacties zouden alleszins hun eigen URL krijgen , zodat het eenvoudiger wordt om een link te plaatsen naar een specifieke reactie.

Het reactieplatform van Google heeft ook een impact op diensten die zich enkel en alleen toeleggen op het aanbieden van een reactieplatform, zoals Disqus of Livefyre. Ook hier wordt het nu kiezen tussen Facebook en Google, waardoor volgens ons een heleboel goede reacties zouden kunnen verloren gaan. De vraag is immers of iemand een sociaal netwerk zal vervoegen om een reactie te kunnen plaatsen.

Feit is dat de opeenvolgende pogingen van Google om zich meer en meer als sociale speler te profileren een toenemende stroom aan reacties uitlokt. Op alle soorten manieren probeert Google haar gebruikers te overtuigen zich aan te sluiten bij Google+, wat bij meer en meer mensen op allerlei blogs de nodige irritatie met zich meebrengt. Anderzijds is het een logische evolutie, gezien de online wereld die steeds socialer wordt.

Wat vind jij van deze evolutie? Vind je het positief dat Google meer en meer rekening houdt met sociale aspecten in zoekresultaten, of moeten ze zich volgens jou blijven focussen op het aanbieden van objectieve zoekresultaten? Laat het ons zeker weten in de comments!

Executive Summary

Wat? Google lanceert een nieuw reactieplatform, met ook reacties op 3rd party websites
En? Dit is een nieuwe poging van Google om zich meer en meer te profileren als sociale speler.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *