Onlyhumans

Ad blockAdvertenties blokkerenGoogle contributorMeer topics SEA

17.12.2014 - Search

Google laat gebruikers betalen om advertenties te blokkeren

Ben je het beu om advertenties te zien terwijl je op het internet surft of een nieuwe app zoekt? Dan kan je Google-advertenties blokkeren? Google geeft je binnenkort de mogelijkheid om te betalen om geen advertenties meer te zien. Ontdek wat Google Contributor is en wat de gevolgen zijn voor adverteerders.

Advertenties blokkeren?

Veel mensen maken al gebruik van Adblock om advertenties te blokkeren. In 2013 blokkeerde Google daarom Adblock van de Google Play store op mobiele toestellen. Google betaalde Adblock Plus ook om te voorkomen dat advertenties geblokkeerd werden op desktops.

Daarom verbaast het veel mensen dat Google nu zelf een dienst op de markt brengt om advertenties te blokkeren, Google Contributor genaamd. Het is voorlopig nog een experiment en de dienst is momenteel enkel beschikbaar in de Verenigde Staten. Google is gestart met 10 content sites zoals Mashable en Science daily. Het is echter de vraag of het aantal deelnemende content sites zal stijgen en of deze dienst bij iedereen zal aanslaan. Willen mensen echt betalen om geen advertenties meer te zien? De toekomst zal uitwijzen of het bij een experiment blijft of dat deze dienst werkelijk gelanceerd wordt en ook in andere landen beschikbaar wordt.

 

Met Google Contributor laat Google gebruikers zelf betalen

Advertenties kunnen zowel op websites als op mobiele toestellen geblokkeerd worden. Op deze sites verschijnt dan een lege kader of een ‘bedankt’-boodschap op de plaats waar de advertentie normaal gezien zou verschijnen.

Je betaalt 1 of 3 dollar per maand. De opbrengst gaat naar de content sites én naar Google.

Deze advertenties verschijnen zoals altijd in een veiling op Google DoubleClick Ad Exchange. Wil je als gebruiker advertenties blokkeren? Dan betaal je $1 of $3 per maand, waarmee je ‘biedt’ in de veiling. Gebruikers winnen in de veiling altijd tegen de adverteerders, waardoor ze de advertenties niet te zien krijgen. De adverteerder moet op dat moment niets betalen. Het geld dat gebruikers betalen gaat voor een deel naar de content sites en voor een deel naar Google. De Google DoubleClick Ad Exchange ontvangt dus hetzelfde bedrag als voordien, maar ontvangt het van de gebruikers in plaats van de adverteerders.

Google vermeldt dat deze gebruikers daarnaast meer privacy krijgen. Zo worden ze niet gevolgd wanneer ze surfen, omdat adverteerders geen informatie over hen nodig hebben om hun advertenties relevanter te maken.

 

Gevolgen voor adverteerders

Dit brengt natuurlijk enkele gevolgen met zich mee voor adverteerders. Wordt deze dienst door veel mensen gebruikt? Dan zullen de advertenties minder vertoningen krijgen. Bovendien is er minder geldverspilling bij adverteerders wanneer er gewerkt wordt met het CPM-model, of kost per impressies. De advertenties worden namelijk niet meer getoond aan mensen die helemaal geen advertenties willen zien. En adverteerders moeten niets betalen wanneer hun advertenties geblokkeerd worden. Minder vertoningen betekent dan ook minder kosten.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans