Google koopt Clever Sense: locatie, locatie, locatie!

Google gelooft volledig in het location-based verhaal, dat wisten we ondertussen al wel. Maar nu bewijzen ze het ook nog eens door de start-up Clever Sense te kopen. De Alfred app die ze maken is eigenlijk een veredelde versie van de zoekmachine van Google. De technologie is namelijk vrij sterk, wat de website van Clever Sense ook laat uitschijnen, en maakt onder andere gebruik van natural language processing om aanbevelingen te doen op basis van locatie en context.

alfred_cleversense_appGoogle zelf blijkt nog niet veel nieuws naar buiten gebracht te hebben maar op de Clever Sense website staat duidelijk te lezen dat ze zeer gelukkig zijn met de overname. Ze stellen trouwens zelf vast dat Google zo z’n location-based diensten voor lokale ondernemers kan uitbreiden. Doordat Google een wereldspeler is, kan nu ook hun technologie op wereldwijd vlak gebruikt worden. Google doet de laatste tijd trouwens goed z’n best om lokale handelaars wereldwijd aan online marketing te laten doen…

Hoe werkt Clever Sense?

Clever Sense lijkt op het eerste zicht de zoekmachine te zijn waar Google deels naar toe wilt… Enerzijds heb je de ‘Extraction Engine’ die “grote hoeveelheden ongestructureerde, gecrawlde web data cureert  door gebruik te maken van natural language processing, statistical machine learning, en data mining algorithms”. Iets waar Google eventueel nog iets van kan leren dus, op vlak van natural language processing bijvoorbeeld. Die data wordt vervolgens gebruikt om de Interest Graph op te stellen. Deze Interest Graph is het gebruikersprofiel dat mede opgesteld wordt door sociale interacties zoals likes, check-ins, enzovoort. Aan de hand hiervan kunnen de zoekresultaten dan toegespitst worden op jouw persoonlijk profiel en jouw voorkeuren.

Maar wat de overname eigenlijk des te interessanter maakt en ook de app trouwens, is de zogenaamde ‘Serendipity Engine’. Deze zoekmachine is “een gepersonaliseerde en aan de context aangepaste ontdekkingsmachine“. Hierdoor kan Alfred, de Clever Sense app, je ‘toevallige ontdekkingen’ laten doen. Wat bedoelen ze hier juist mee? Wel, aangezien de app je gebruikersprofiel achter de hand heeft en dus (min of meer) weet wat je graag zal willen, kan de app je in iedere wijk of stad en binnenkort zelfs land, je nieuwe favoriete plaatsen laten ontdekken.

De Google marketingcirkel is rond

Nu Google eindelijk deftige location-based technologie in huis heeft waarvan bewezen is dat het ook werkt en gebruikt wordt, kunnen ze de marketingcirkel rond maken: de gebruiker start thuis z’n zoektocht via Google voor z’n volgende city trip. Hij klikt daar op enkele AdWords advertenties van wat hotels en luchtvaartmaatschappijen en brengt zo al geld in het laatje. Vervolgens stapt hij uit z’n deur en plant hij z’n route met Google Maps. Aangekomen op z’n bestemming kan hij dan gebruik maken van de nieuwe location-based app Alfred (als Google de naam niet verandert natuurlijk…) waar hij allerlei op-maat-gemaakte aanbevelingen krijgt van lokale adverteerders.

Als toerist in een vreemd land lijkt het me dan niet ongewoon om in te gaan op aanbevelingen van pakweg maaltijden die enigszins bekend aanvoelen. Of hij kan natuurlijk ook even een zoekopdracht uitvoeren en via een Google Places pagina in een leuk restaurant belanden dat uiteraard afgestemd is op zijn voorkeuren en gewoontes. Vervolgens kan de gebruiker dan ook nog een inchecken via Google Latitude en wie weet, zelfs een berichtje posten op Google Plus. Na zijn maaltijd kan de gebruiker dan nog een aanbeveling plaatsen via Google Places of weldra misschien de nieuwe app, waarmee de marketingcirkel voor Google zowel on- als offline rond is.

Of hoe denken jullie over deze overname en de toekomst van Google in location-based marketing? En zal Google kunnen concurreren met Groupon?

Executive Summary

Wat? Google neemt Clever Sense en hun location-based technologie over
En? Zet daarmee in op location-based marketing
Dus? Meer geld voor Google van lokale handelaars

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *