Google Keyword Tool: essentiële tool voor online marketeers

Of je nu net een nieuwe website op poten hebt gezet, of je nu aan content marketing doet, of als je online adverteert via Google: de keyword tool van Google is een essentiële tool. Iedereen die met online marketing bezig is, of die een eigen website heeft, moet deze tool kennen en leren gebruiken! De Google Keyword Tool geeft je essentiële informatie over zowel long tail zoekwoorden als algemene, ‘high traffic’ zoekwoorden. Organisch wil je voor beide soorten zoekwoorden scoren. Op welke zoekwoorden je gaat adverteren, hangt af van het doel van je advertentiecampagne.

Laten we het gebruik van de keyword tool even bekijken aan de hand van een concreet voorbeeld. Stel, ik wil een nieuwe webshop lanceren om online schoenen te verkopen. Voor ik van start ga, zal ik een zoekwoordenonderzoek uitvoeren met behulp van de Google Keyword Tool. Op basis van dat zoekwoordenonderzoek kunnen we de belangrijkste zoekwoorden bepalen voor de website, we kunnen zoekwoorden bepalen voor onze content marketing en we kunnen zoekwoorden bepalen waarop we gaan adverteren.

Gebruik de keyword tool om belangrijke, algemene zoekwoorden te bepalen

Om te beginnen, gaan we op zoek naar enkele belangrijke, algemene zoekwoorden. Om hierop te gaan scoren, zullen we deze zoekwoorden regelmatig laten terugkomen op de website. Open de keyword tool en zorg dat je settings juist staan. In dit geval zetten we de locatie op België en de taal op Nederlands. Links laten we de ‘opties voor zoekwoorden’ op breed staan; ik kom hier later op terug. Als we vervolgens ‘schoenen’ intypen, ziet het resultaat er ongeveer zo uit:

Keyword tool nl

De belangrijkste kolom zijn de lokale maandelijkse zoekopdrachten, we hebben de resultaten dan ook volgens deze kolom gerangschikt. We zien hier meteen dat laarzen, sneakers, heels en pumps veel gezocht worden. We weten nu dus ook dat de productcategorieën op onze webshop ook zo zullen moeten noemen! Daarnaast zijn ook kinderschoenen en online schoenen erg belangrijk. Haal de belangrijkste zoekwoorden eruit, en geef daarna specifiekere termen in zoals ‘online schoenen’ of ‘sneakers’. Haal ook hier weer de belangrijkste termen eruit en werk zo verder. Het resultaat is een lijst met belangrijke zoekwoorden, waarop je wil gaan scoren in Google.

Long tail zoekwoorden bepalen met de keyword tool

Op ‘schoenen’ of ‘online schoenen’ scoren is leuk, maar we mogen de long tail zoekwoorden zeker niet uit het oog verliezen. Long tail zoekwoorden, dat zijn zoekwoorden als ‘exclusieve schoenen online kopen’ of ‘schoenen maat 35 kopen’. Zoals je kan zien in de Keyword Tool, ligt het zoekvolume op deze zoekwoorden lager, maar er bestaan talloze van dit soort combinaties. Door het zoekvolume van al deze combinaties op te tellen… kom je op een zoekvolume dat nog veel hoger ligt dat het zoekvolume op algemene termen. Bovendien leveren deze zoekwoorden vaak meer conversies op: iemand die ‘online schoenen kopen’ intypt heeft zijn portefeuille al bij de hand, iemand die gewoon ‘schoenen’ intypt zit nog niet zo ver in de aankoopfase. Haal uit de keyword tool zo veel mogelijk long tail zoekwoorden en stem je content marketing hierop af. Schrijf bijvoorbeeld een blogpost met tips voor mensen met grote of kleine voeten (schoenen maat 35 en schoenen maat 43 wordt volgens de keyword tool vaak gezocht!) of schrijf een aantal landingspagina’s over deze zoekwoorden. Onthoud dat je long tail zoekwoorden kan blijven vinden door nieuwe combinaties in de keyword tool in te geven!

Long tail zoekwoorden keyword tool

De Keyword Tool als leidraad bij je online campagnes

Adwords is een ideaal advertentieplatform om je online schoenen webshop te gaan adverteren. Het succes van je campagne, dat staat of valt echter met je zoekwoorden. Daar waar voor je content marketing vooral de kolom met het maandelijks zoekvolume belangrijk is in de keyword tool, worden nu ook de kolommen met de concurrentie en met de geschatte cpc van belang. De concurrentie vertelt je of er veel concurrenten adverteren op dat zoekwoord, de geschatte cpc vertelt je hoeveel je, ongeveer, gemiddeld per klik gaat moet moeten betalen voor dat zoekwoord. Als we zoeken op ‘online schoenen’, zoekwoordoptie exact, dan zien we dat dit meer dan 1.000 keer gezocht wordt, dat de concurrentie hoog is en dat de geschatte cpc € 0,69 bedraagt. Zoekwoordoptie exact zeg ik, want hier worden de zoekwoordopties wel van belang. Online schoenen in het breed heeft een zoekvolume van meer dan 27.000, hier in het breed op gaan adverteren is dus waarschijnlijk een slecht idee (tenzij je een onbeperkt budget hebt). Duid gerust alle drie de zoekwoordopties aan zodat je het verschil in zoekvolume ziet, zodat je voor je eigen campagne de beste opties voor je zoekwoorden kan bepalen. Stel een evenwichtig verdeelde zoekwoordenlijst samen om op te adverteren: adverteer zowel op de zeer concurrentiële zoekwoorden als op de long tail zoekwoorden met minder concurrentie.

Executive Summary

De Google Keyword Tool is een essentiële tool voor online marketeers
De Google Keyword Tool is een essentiële tool die je helpt om de belangrijkste zoekwoorden voor je website te bepalen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *