Google is klaar om ook de echte wereld te veroveren

google world domination“Google wil ook de ‘echte’ wereld veroveren”, dat lezen we vandaag althans in De Morgen. Online kan de internetgigant niet meer groeien, en dus is het bedrijf op zoek naar andere manieren om te blijven groeien. Het lijkt erop dat Google daarbij de ‘echte’ wereld wil veroveren, en zijn inkomsten rechtstreeks bij de consument wil halen. Achter alle offline innovaties van het bedrijf zit één duidelijke strategie: ervoor zorgen dat de consument meer tijd op internet spendeert, zodat Google meer weet over die consument en zodat wij als consument meer op advertenties klikken.

Google Glass, Google Shopping Express en Google Nexus tablet

Daar waar Google vroeger een software bedrijf was, is het vandaag een bedrijf dat zowel software als hardware produceert. De Google Glass, de Google Nexus tablet en de Google Chromebook zijn daar enkele goede voorbeelden van. Maar Google gaat nog veel verder: zo zijn ze in Amerika met een experiment begonnen, genaamd Google Shopping Express, waarbij Google dienst doet als koeriersdienst en thuis producten levert die je online koopt. Voorlopig gaat het om een kleinschalig project, maar als het aan Google ligt kunnen we binnenkort ook in België beroep doen op Google Shopping Express om onze online aankopen te laten leveren. Er zijn daarnaast ook geruchten dat Google zou werken aan een zogenaamde smartwatch, een smartphone en zelfs aan een auto die zichzelf bestuurt.

Steeds een link met de online wereld

Opvallend aan al deze producten en innovatieve ontwikkelingen, is dat er steeds een link is met de online wereld. De smartwatch en smartglass zorgen ervoor dat je werkelijk altijd bent verbonden met het internet. Via de tablet kan je bijzonder snel surfen. Als een auto zichzelf bestuurt, dan heb je ondertussen tijd… om te surfen! En als je je boodschappen door Google laat leveren, dan weet Google meteen ook je adres en je telefoonnummer. Hoe meer tijd wij spenderen op internet, hoe meer zoekopdrachten we ingeven en hoe meer we dus op advertenties klikken. Hoe meer Google over ons weet, hoe beter ze diezelfde advertenties kunnen targeten, en hoe meer geld ze daarvoor kunnen vragen aan de adverteerders. Op die manier verdient Google niet alleen geld aan zijn hardware producten, maar zorgen ze er ook voor dat de online advertentiemarkt kan blijven groeien.

De toekomst van Google ziet er hoe dan ook bijzonder rooskleurig uit. Tegelijkertijd kunnen we ons de vraag stellen of het wel zo goed is dat producten als de smartwatch en smartglass, geproduceerd door enkele grote spelers met bijzonder veel macht (Google, Apple en Samsung), ons leven zo ingrijpend gaan veranderen.

Executive Summary

Google is klaar om ook de echte wereld te veroveren
Vandaag lezen we in De Morgen hoe Google klaar staat om ook de ‘echte’ wereld te veroveren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *