Google Instant gelanceerd: impact op SEO en Adwords

Vorige week werd Google Instant gelanceerd door Google. Google Instant is een nieuwe functie van de zoekmachine die tracht te voorspellen wat je gaat zoeken vanaf de eerste getypte letter. Op die manier zou iedere gebruiker bij elke zoekopdracht 2 tot 5 seconden kunnen besparen. Indien iedereen Google Instant zou gebruiken, zouden we elke dag 3,5 miljard seconden besparen.

De logica achter de nieuwe functie is dat mensen trager typen dan ze lezen en dat ze dus al na het invoeren van enkele letters de opgegeven zoekresultaten gelezen hebben en mogelijk dus niet verder hoeven te typen. Dankzij Google Instant hoeven gebruikers zelfs niet meer op de ‘zoekknop’ te drukken en krijgen ze dus veel sneller de juiste resultaten.

Dankzij Google Instant hoopt Google niet alleen meer bezoekers te trekken en die bezoekers dan ook optimaal te helpen, maar trachten ze ook hun positie als marktleider te behouden en te verstevigen. De jaaropbrengst van Google (24 miljard) toont aan dat de markt van de zoekopdrachten een bloeiende en winstgevende markt is. Het meeste geld wordt verdiend via de advertenties die bij zoekopdrachten getoond worden en dankzij Google Instant kunnen nu juistere advertenties getoond worden bij de zoekopdrachten. Bepaalde woorden kunnen een totaal andere betekenis als ze in een andere context geplaatst worden waardoor mogelijk de ‘foute’ resultaten getoond werden.

De voordelen op een rij

Door het ‘voorspellen’ van de zoekterm, kan er bij iedere zoekopdracht 2 tot 5 seconden bespaard worden. Het zoeken verloopt dus een stuk sneller.

De voorspellingen helpen gebruikers in hun zoektocht wanneer ze niet weten waarnaar ze exact zoeken. De ‘beste’ voorspelling wordt als eerste in het grijs getoond en de gebruiker kan dus meteen stoppen met typen wanneer hij de juiste zoekterm ziet. De zoekmachine is eigenlijk slimmer geworden en daardoor dus ook sneller.

 Je ziet meteen de resultaten verschijnen van bij het typen van de eerste letter. De zoekmachine helpt en stuurt je in de juiste richting zodat je meteen het gezochte resultaat verkrijgt. Bij iedere letter die getypt wordt, maakt Google een nieuwe berekening van de meest waarschijnlijk gezochte term(en).

Invloed op SEM

Er heerst onenigheid over de invloed van een functie als Google Instant voor online marketeers, want wat als gebruikers een half woord intypen? Welke advertenties worden dan getoond? Bij het intypen van “co” kunnen advertenties van Coca Cola getoond worden, maar ook van Colora, Connections en/of Colruyt. Welke adverteerder wordt dan eerst getoond? En zal die adverteerder dan met alle clicks gaan lopen? Google verwacht een minimale impact aangezien gebruikers alleen dat zoekresultaat gaan aanklikken en bekijken waar ze initieel naar zochten. Ook worden de advertenties getriggered door de vermoedelijke zoekresultaten en niet door het gedeeltelijk opgegeven woord.

Het is ook mogelijk dat gebruikers hun zoekgedrag gaan aanpassen aan Google Instant en letters blijven bijtypen tot het gewenste resultaat als eerste resultaat (en in het grijs) wordt weergegeven. Studies hebben aangetoond dat de eerste getoonde resultaten dan met het leeuwendeel van de clicks zullen gaan lopen. Op termijn zal het dan de bedoeling worden om altijd als eerste tussen de zoekresultaten aanwezig te zijn, waardoor sommige adverteerders uiteraard meer en anderen veel minder clicks zullen vergaren.

Google Instant zou volgens Google geen invloed hebben op de page rank en de zoektermen worden nog steeds getrackt zoals dat gebeurde voor de lancering van Google Instant. Ook Google Analytics en de resultaten ervan blijven onveranderd. Wanneer een gebruiker een zoekterm ingeeft en het gezochte resultaat na enkele letters al ziet, zal bij Google Analytics niet de ‘halve’ zoekterm verschijnen, maar het hele woord.

Ook Adwords impressies worden zo geteld waarbij een impressie gegenereerd wordt door op een advertentie of link te klikken of door op ‘zoek’ te klikken. Het enige wat volgens Google verandert, is dat een impressie ook gegenereerd kan worden wanneer een gebruiker  meer dan 3 seconden pauzeert na het typen van een letter. Die 3 seconden zijn gebaseerd op de zogenaamde cognitieve pauze: een korte pauze waarbij de gebruiker even stilstaat en alle resultaten bekijkt.

Het wordt dus een beetje afwachten wat de impact gaat zijn op vlak van SEM voor adverteerders. Volgens Google zal er weinig tot niets veranderen, volgens specialisten zullen impressies toenemen waardoor de CTR zal afnemen en ook de Quality Score.  Ook het long-tailverhaal moet herbekeken worden want sommige gebruikers zullen het gezochte resultaat al vinden na het intypen van slechts 1 woord. Google Instant, een zegen of een vloek?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-gxrNYMMWmM[/youtube]
http://blog.performics.com/search/2010/09/google-instant-semseo-implications.html

http://blog.searchenginewatch.com/100910-050505

http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/Internet/article/detail/1155793/2010/09/10/Nog-sneller-zoeken-met-Google-Instant.dhtml

3 Comments

  1. Op de rankings zal het wellicht minder uitmaken, hoewel top 3 posities nu nog relevanter worden. Daarnaast zou in dit voorbeeld coca-cola er ook voor kunnen kiezen om al te adverteren bij de co ipv het hele woord.

    Ik ben dus toch nog steeds benieuwd naar wat er daadwerkelijk gaat gebeuren, maar daar zullen we snel genoeg achter komen.

    groeten,

    Stijn Driessen

  2. Kumlar Media

    11 months ago

    Ben ik eindelijk helemaal up to date komen ze met zoiets aan… :S




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *