10.12.2013 - Search

Google Hummingbird: drie sleutels tot succes!

Bij elke update van het Google-algoritme is de doelstelling dezelfde: de Google-gebruiker de meest relevante en nuttige zoekresultaten bezorgen. Bij Google Hummingbird, de update die ruim drie maanden geleden gelanceerd werd, is dat niet anders. Maar terwijl de Panda- en de Penguin-update alleen bepaalde aspecten van de zoekranking beïnvloedden, werd bij Google Hummingbird het volledige algoritme herzien. Deze aardverschuiving vergt een aangepaste content strategie. Hier alvast drie sleutels tot succes!

1. Focus meer dan ooit op nuttige en relevante content 

Sinds de Google Hummingbird-update draait alles rond conversational search, wat betekent dat er meer aandacht uitgaat naar de zoekterm in zijn geheel, in plaats van naar bepaalde woorden of woordgroepen. De zoekresultaten worden aangeleverd alsof je een conversatie voert met de zoekmachine. Het het belang van relevante content wordt zo nog groter.

Wie een gericht antwoord geeft op de vragen van de Google-gebruiker, komt hoger in de zoekresultaten. Wie dat niet doet, verdwijnt nog meer dan vroeger naar de achtergrond. Het komt er dus op aan specifieke onderwerpen uit te kiezen (long-tail) die de zoekintentie van de gebruiker perfect weerspiegelen.

2. Mobile en nog eens mobile

Nu almaar meer gebruikers vooral met hun smartphone of tablet googelen, is geoptimaliseerde content voor mobiele apparaten onmisbaar. Sinds de Google Hummingbird-update zijn de zoekresultaten bovendien nog meer afgestemd op mobiele surfers. Denk eraan: mobiele gebruikers zijn letterlijk onderweg. Ze stellen daarom erg specifieke vragen, wat leidt tot meer ‘conversational searches’. Je website optimaliseren voor mobiele apparaten is dan ook een must!

3. Sociale media: geen vloek maar een zegen

Wie sociale media links laat liggen, kan het met de Google Hummingbird-update helemaal vergeten. Terwijl vroeger vooral de links naar je website belangrijk waren, zijn het nu de sociale media die bepalen of je pagina nuttig en relevant is. Een positieve reputatie opbouwen op verschillende multimediale platformen maakt integraal deel uit van effectieve content marketing.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans