GOOGLE HOTPOT: de locatiegebaseerde aanbevelingsmachine

Hotpot_GoogleGoogle heeft zo juist z’n nieuwe project uit de doeken gedaan: Hotpot. Hotpot is een locatiegebaseerde aanbevelingsmachine die ‘aangedreven wordt door jou en je vrienden’. Dit nieuw product komt niet als een verrassing aangezien ‘locatie’ één van de snelst groeiende segmenten is in de technologie-industrie.

Google heeft altijd al kort op de bal gespeeld en dat is nu ook niet anders. Google heeft de markt goed geanticipeerd met verbeteringen aan Places, Images, Latitude en andere diensten met locatiefuncties. Om zijn positie op de locatiegebaseerde markt nog meer te verstevigen, lanceert Google nu dus Hotpot.

Hotpot neemt alle rating- en recensieopties van Google Places en voegt er een meer persoonlijke touch aan toe. Momenteel voegen Place pagina’s recensiedata van bronnen zoals Yelp samen. Hotpot moedigt gebruikers dus eigenlijk aan om bedrijven rechtstreeks vanop hun gelinkt Google profiel te beoordelen (rate & review). De ratings en reviews worden getrackt via een teller bovenaan iedere profielpagina en likes en dislikes worden onthouden en gebruikt bij de aanbevelingsmachine van Google.

Hotpot heeft een gebruiksvriendelijke UI (user interface) die huidige trends in web app design weerspiegelt. Met andere woorden: het is rechtstreeks gericht op de gemiddelde consument. Hotpot presenteert ‘high-impact’ data (met sterrenscores en afbeeldingen) voor iedere plaats in een rasterformaat zonder al té veel details voor te stellen – zoals een telefoonnummer en een URL – die gebruikers pas nodig zullen hebben als ze werkelijk geïnteresseerd zijn en beslist hebben van enkele niveaus dieper te zoeken naar een specifiek bedrijf.

Een ander onderdeel van Hotpot zijn de sociale functies. Gebruikers kunnen hun profiel voorzien van een nickname om hun Hotpot account te onderscheiden van hun algemene Google profielen (iedereen op het internet kan de Places nickname zien, maar enkel vrienden zullen het gelinkte Google profiel en de echte naam van de gebruiker te zien krijgen). Google gebruikt Gmail accounts en gelinkte Google profielen om gebruikers hun vrienden helpen te vinden. De recensies en ratings van vrienden zullen zichtbaar zijn en gebruikers zullen aanbevelingen krijgen op basis van wat hun vrienden goed vinden.

Wanneer je naar specifieke plaatsen zoekt in Hotpot zoals ‘computerwinkels Mechelen’ kan je de zoekresultaten filteren om bedrijven of andere plaatsen te zien die je nog niet beoordeeld hebt. Je kan ook kiezen om alleen die plaatsen te zien die beoordeeld zijn door je Hotpot vrienden. Uiteraard is Hotpot ook beschikbaar op Android toestellen. Je kan dus onderweg plaatsen beoordelen en recensies schrijven met Mobile maps op de Android toestellen.

Hotpot_Google_screenshot

Facebook lanceerde recent ook z’n eigen locatiegebaseerd product, Facebook Places, waarin het ook speelt met plaatsaanbevelingen. Maar Google was eerst (aangezien Hotpot een afgewerkt product is en Facebook Places niet) en het geeft bedrijven ook meer redenen om een Places pagina aan te maken en om te beginnen denken aan locatiegebaseerd adverteren op Google, zeker met het locatiegebaseerde advertentieprogramma, Google Boost. Uiteindelijk zullen meer consumenten hun zoektocht naar lokale bedrijven starten op Google dan op eender welke andere plaats.

Hotpot lijkt ons een zeer sterk product. Het gebruik ervan is vrij makkelijk en dus zeker en vast gericht op de gemiddelde consument. Het design is ook vrij straigth-forward en zorgt ervoor dat de resultaten overzichtelijk zijn. Na geklikt te hebben op een resultaat krijg je enorm veel informatie te zien over dat resultaat. Google was en blijft met dit product nog steeds de beste bron om informatie te vinden over zowat alles en zeker nu om info te vinden over lokale bedrijven. Een integratie met FourSquare of Groupon of een extra functie die je toelaat je aan te melden op een locatie en dat te delen met je Hotpot vrienden zou wel leuk zijn en zou zo mogelijk het succes van dit product nog kunnen vergroten. Adverteerders moeten alleszins zien dat ze mee zijn want Hotpot is een uitstekend kanaal om gezien en gevonden te worden. Zeker nu de telefoonboek aan het verdwijnen is en Truvo dus aan terrein verliest, gaan meer en meer mensen via Google beginnen zoeken en wie niet vindbaar is zal ook geen of weinig klanten trekken.

Momenteel is de voertaal nog Engels maar hier zal wellicht snel verandering in komen. Probeer het al eens uit en laat ons weten wat je er van vindt!

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *