Google experimenteert met banner advertenties

Google is bezig met het testen van banner advertenties in de zoekmachine. De banner advertenties zouden er alleen komen voor specifieke merkgerelateerde zoekopdrachten. Zal deze test protest van de gebruikers veroorzaken of juist zorgen voor betere click-through-rates voor adverteerders?

Banner advertenties bij merkgerelateerde zoekopdrachten

Google voert momenteel een test uit in de Verenigde Staten. Wie als zoekwoord bijvoorbeeld “Southwest airlines” invoert, kan een zeer grote banner van het merk te zien krijgen. De banner is zo breed als de pagina en neemt een groot deel van het computerscherm in beslag. Het gaat dus echt om XL-banners. Er is ook geen ruimte meer voor andere betaalde advertenties.

Ondanks belofte toch banner advertenties in Google

Een woordvoerder van Google bevestigde dat het om een klein experiment met banner ads gaat dat momenteel alleen in de Verenigde Staten loopt. Dit is opmerkelijk, want in 2005 beloofde Google om nooit banner advertenties te gebruiken in hun zoekmachines. Nu, acht jaar later, lijkt Google op die beslissing terug te komen. Het experiment met banner advertenties bevat ongeveer dertig bedrijven. Alleen wanneer er gericht op de naam van het bedrijf gezocht wordt zal de banner advertentie verschijnen.

Vormen banner advertenties in Google een meerwaarde?

De banner advertenties kunnen ook gezien worden als een uitbreiding op de bestaande functie om een foto te gebruiken bij een advertentie. Wanneer de banner advertenties stijlvol uitgevoerd zijn, is het resultaat zeer mooi. De grote vraag blijft natuurlijk: zullen deze nieuwe banner advertenties er komen en zo ja, zullen ze een meerwaarde vormen? Een grote foto is visueel zeer aantrekkelijk en zal ongetwijfeld veel klikken genereren. Daar staat tegenover dat de banners alleen verschijnen als iemand reeds zocht naar een specifiek merk en waarschijnlijk toch sowieso op de pagina van het merk wilde terechtkomen. Het experiment zal het verder moeten uitwijzen.

Executive Summary

Google experimenteert met banner advertenties
Zullen deze ooit voor iedereen beschikbaar zijn, en wat is de meerwaarde van zulke banner advertenties?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *