Google display netwerk: hou je kosten onder controle

display-advertenties

Wil je je merkbekendheid online vergroten? Dan is adverteren in het Google Display-netwerk de oplossing. Maar Display-campagnes brengen natuurlijk kosten met zich mee. Bovendien ligt de conversieratio vaak lager dan bij campagnes in het zoeknetwerk. Daarom is het van groot belang om je kosten onder controle te houden. Deze tips helpen je bij de start en optimalisatie van Google Display-campagnes.

Bepaal je doelgroep

Wil je je Google Adwords-campagnes per product indelen? Bepaal dan per product welke mensen je wil bereiken. Lijken deze doelgroepen sterk op elkaar? Segmenteer dan op de juiste manier. Deze informatie gebruik je daarna bij het opstellen van je Display-campagnes. Zo bepaal je via de verschillende targetingmethodes wie je advertenties te zien krijgt.

Stel nieuwe campagnes op

Heb je al campagnes in het zoeknetwerk? Dan weet je dat de campagnestructuur belangrijk is. Verkoop je kleding? Maak dan bijvoorbeeld campagnes aan zoals mannenkleding, vrouwenkleding, kinderkleding en accessoires. In de campagne met mannenkleding zet je advertentiegroepen zoals ‘broeken’, ‘hemden’ en ‘truien’. Op die manier creëer je een duidelijke structuur. En dat is ook noodzakelijk in het Google Display-netwerk. Hou deze structuur ook aan bij nieuwe campagnes.

Via verschillende targetingmethodes bepaal je wie je advertenties te zien krijgt.

Click to tweet!

Zijn je campagnes en advertentiegroepen aangemaakt? Dan is het tijd om tekstadvertenties of banners aan te maken. Stem je advertenties, landingspagina en doelgroep op elkaar af. Een persoon die je advertentie ziet, heeft een bepaalde verwachting van je landingspagina. Zorg dan ook dat deze pagina relevante informatie bevat.

Target je doelgroep

Bepaal met de targetingmethodes aan wie en waar je advertenties getoond worden. Target mensen op basis van geslacht, leeftijd of interesses. Bovendien kan je via zoekwoorden of onderwerpen op websites verschijnen die deze zoekwoorden bevatten of over die onderwerpen gaan. Je kan de verschillende targetingmethodes ook met elkaar combineren. Zo kies je bijvoorbeeld het onderwerp ‘vrouwenkleding’ en voeg je zoekwoorden zoals kleedje en rok toe. Target je daarbij vrouwen van een bepaalde leeftijd? Dan heb je al een specifieke doelgroep.

Daarnaast kies je dankzij plaatsingstargeting specifieke websites waarop je advertenties verschijnen. Zo kan je bijvoorbeeld blogs over kleding of een bepaalde app targeten.

Denk goed na over welke targetingmethodes je gebruikt. Hoe specifieker je target, hoe relevanter de personen die je bereikt en hoe efficiënter je je geld spendeert. Maar té specifiek targeten kan een te kleine doelgroep tot gevolg hebben.

Optimaliseer je campagnes

Zijn je campagnes actief? Analyseer dan de cijfers. Hoeveel vertoningen zijn er al geweest? Hoeveel klikken hebben de advertenties opgeleverd? Zijn er al conversies, zoals aankopen? Vergelijk de gegevens op verschillende momenten. Heb je aanpassingen gedaan? Dan kan je een paar dagen later bekijken of deze een positieve impact hadden.

Om je Display-campagnes te optimaliseren, kan je websites of apps uitsluiten. Mogen je advertenties op een bepaalde site, bijvoorbeeld over tweedehandsspullen, niet verschijnen? Sluit die site dan uit. Voeg ook nieuwe keywords toe of pas je advertenties aan, zodat de relevantie en consistentie stijgt. Analyseer de cijfers ook via Google Analytics. Merk je dat er veel mensen op je website terechtkomen, maar niet converteren? Dan kan je remarketing campagnes opstellen. Mensen die al eens op je site geweest zijn, krijgen dan op andere websites je advertenties te zien.

Executive Summary

Google display campagnes worden in het algemeen voor awareness gebruikt, omdat je een groot aantal mensen bereikt. Om de kosten in te tomen, moet je campagnestructuur, advertenties, landingspagina’s en doelgroep op elkaar afstemmen. Bovendien moeten de Google display advertenties steeds geoptimaliseerd worden.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *