Google+ Business Profiles testen? Meld je dan nu meteen aan!

Google+_Business_ProfilesSinds enkele dagen heerst er enige ontevredenheid over de manier waarop Google haar nieuwste sociale netwerk, Google+, openstelt/opengesteld heeft. Zo was het in het begin enkel voor een selecte groep mogelijk om Google+ te testen en konden er na enkele dagen geen invitaties meer verstuurd worden. Ook de bedrijven begonnen te morren aangezien Google Plus Business Profiles nog niet aangemaakt mochten worden en degenen die het toch gedaan hadden, kunnen vroeg of laat hun profiel vaarwel zeggen. Vanaf 31 juli worden alle Business Profiles en private profielen verwijderd.

Google zelf zegt in een mail het volgende:

“Op dit moment is de toepassing voor bedrijven op Google+ nog niet operationeel voor het grote publiek. Slechts een beperkte groep gebruikers heeft Google+ al uitgebreid kunnen testen. Toch kunnen een beperkt aantal bedrijven de toepassing testen. Je kan je hiervoor kandidaat stellen door een formulier in te vullen. Belangrijk is wel dat je weet dat je door het invullen hiervan enkel kans maakt om bij het testpubliek te horen, en dat dit geen garantie is. Waarschijnlijk worden de bedrijfsaccounts bij het live gaan ook geannuleerd. Maar het grote voordeel is natuurlijk dat je tegen dat dit al hebt kunnen testen!”

Beetje raar om eerst een profiel aan te maken om het binnen twee weken nog eens te doen, maar goed. Google werkt nu eenmaal graag met testperiodes en bètafases…

Inschrijven voor de testfase voor bedrijven kan via een Google formulier

Google heeft bovendien ook een filmpje op YouTube geplaatst van één van hun Product Managers (Christian Oestlien) die zegt dat Google momenteel hard bezig is met het optimaliseren van Google+ voor consumenten. Daarnaast is er ook een gespecialiseerd team Google+ voor bedrijven aan het optimaliseren wat later dit jaar uitgerold zal worden. Enkele van de features voor Google+ voor bedrijven zijn ‘Rich Analytics‘ en ook een koppeling met AdWords zou mogelijk zijn.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=at_azOmh69A[/youtube]

Christian legt nogmaals de nadruk op het feit dat het aanmaken van een consumentenprofiel om zo vertegenwoordig te zijn met je bedrijf op Google+ niet gewaardeerd wordt. Om dat te vermijden richten ze nu een testfase in waarbij een selecte groep bedrijven de mogelijkheid zal krijgen zich via een Google formulier in te schrijven om zo opgenomen te worden in de bèta. Op z’n eigen Google+ profiel herhaalt hij de gemaakte stellingen nog eens.

Ford heeft trouwens al met succes een Business Profile aangemaakt en profiteert meteen van de uitgebreide mogelijkheden die Google+ hen biedt. Zo hebben ze op 8 juli al een group chat georganiseerd met de director of marketing communications van Ford en hebben ze ook al Hangouts georganiseerd.

Google_plus_Ford_Motor_Company

Ik moet eerlijk gezegd wel toegeven dat Ford het zeer goed aanpakt op Google+. Ze creëren interactie en reageren dan ook op de reacties van hun volgers, ze organiseren leuke acties en wedstrijden (zoals de wedstrijd waarbij Ford een afbeelding plaatste, volgers een comment moesten schrijven en degene met de meeste +1’s op z’n reactie, ontving een prijs) en ze geven volgers zelfs de mogelijkheid om rechtstreeks met de managers en engineers van Ford te praten. Een unieke social media experience als je het mij vraagt…

Ze stellen bovendien ook zelf de vraag welke features gebruikers graag te zien zouden willen krijgen wanneer Business Profiles live gaat.

Benieuwd welke goodies de bedrijfsprofielen van Google+ voor ons in petto hebben!

Klikken op de link voor je aan te melden is (momenteel) nutteloos:

GoogleDocs_down

2 Comments




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *