Onlyhumans

AdWordsE-commerceGoogleMeer topics Google BelgiëGoogle>AdWordsSEA

30.10.2013 - Content

Google België haalt zijn omzet vooral in het buitenland, Belgische bedrijven staan achter

Maar liefst 60 procent van de omzet die Google België realiseert, is afkomstig van buitenlandse ondernemingen. Nergens anders in Europa is dat cijfer zo hoog. De tweetaligheid van ons land verklaart dat hoge cijfer voor een deel, maar Belgische ondernemingen hebben ook een enorme achterstand op vlak van online markering. Daar waar de eindconsument al lang de mogelijkheden van internet heeft ontdekt, kijken vele Belgische ondernemingen liever de kat uit de boom. In plaats van te investeren in Adwords, zijn ze erg voorzichtig en investeren ze nog steeds volop in traditionelere reclamekanalen. Eén lichtpuntje: we zijn ondertussen begonnen aan een inhaalbeweging.

Vooral Nederlandse en Franse bedrijven investeren in Adwords in België

Volgens Julien Blanchez, Group Marketing Manager bij Google België, komt in andere landen gemiddeld 80 procent van de omzet van adverteerders uit het land zelf. In België gaat het om slechts 40 procent, een enorm verschil. De tweetaligheid van België is daar deels een verklaring voor: heel wat Franse bedrijven investeren in Wallonië in Adwords, terwijl er op de Vlaamse markt heel wat geïnvesteerd wordt door Nederlandse bedrijven.

Belgische bedrijven lopen achter op andere landen

De tweetaligheid van ons land is maar gedeeltelijk een verklaring voor het kleine aandeel van Belgische bedrijven in de omzet van Google België. Een andere verklaring is dat Belgische bedrijven nog achterop hinken als het op online marketing aankomt. Het cijfer van 40 procent is niet nieuw, maar opvallend genoeg is dit cijfer al enkele jaren stabiel. Belgische bedrijven hebben sinds 1,5 jaar een inhaalbeweging ingezet, en ontdekken steeds meer de mogelijkheden van Adwords. België is binnen Google dan ook een van de snelste groeiers qua omzet. “Maar de buitenlandse adverteerders groeien even snel mee met de Belgische”, aldus nog Blanchez.

De eindconsument is trouwens al wel mee, en heeft de mogelijkheden van internethandel vaak al wel ontdekt. Het wordt voor de Belgische bedrijven dus dringend tijd voor een inhaalbeweging! Ter vergelijking: in Nederland zijn 46% van de bedrijven actief in e-commerce, in België is dat momenteel 33%.

Bron: ZDNet

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans