Google+ bedrijfsprofielen zoals social media managers ze willen zien

De bedrijfsprofielen komen er binnenkort aan op Google+. In afwachting sprak Mashable met enkele social media managers om hun verwachtingen te beschrijven. Ze zien de mogelijkheden van Google Plus op dit moment al zitten, maar ze verwachten meer dan de profielen voor de gebruikers bieden. Ze willen dat de functies van Google Plus worden aangepast aan de noden van merken en bedrijven.

Aangepaste Google Circles

Je kan de Google Circles het belangrijkste element van Google+ noemen. Ook voor bedrijven bieden ze tal van mogelijkheden. In de eerste plaats is het natuurlijk ideaal om informatie enkel te delen met het deel van je klanten dat zich daadwerkelijk interesseert in deze berichten. In een artikel enkele maanden geleden  bespraken we de redenen waarom je fans op Facebook niet langer berichten van je willen ontvangen. Je wilt natuurlijk niet dezelfde fouten maken op Google+.

De voornaamste reden voor het ‘unfrienden’ was een overvloed aan berichten. Met de Google Circles kan je informatie opdelen in groepen. Fans kunnen dus zelf kiezen over welke producten of diensten ze meer willen horen. Maar je kan veel verder gaan met aparte Circles voor hardcore fans die alles willen weten en een Circle voor de fans die enkel op de hoogte willen zijn van productlanceringen of grote promoties. Het belangrijkste voor bedrijven is dat fans zelf kunnen bepalen bij welke Circles ze terecht willen komen met een duidelijke interface waarin bedrijven hen kunnen uitleggen wat ze zullen aanbieden.

Speciale Hangouts

Hangouts op Google maken social media toch net iets socialer door face-to-face te praten. Ook voor bedrijven vormt dit een prachtige kans voor onder andere customer service. Maar er zijn meer mogelijkheden dan enkel de problemen van klanten op te lossen. Zo kan je je producten met je klanten bespreken en wedstrijden organiseren.

Social media managers zien een kans voor meer gecontroleerde Hangouts met bijvoorbeeld toegangscodes. Op deze manier kunnen bedrijven prijzen aanbieden zoals een persoonlijk gesprek met een ontwerper, een bekend persoon die je merk vertegenwoordigt of met productontwikkelaars om de toekomst van het merk te bespreken. Een sociale netwerksite vormt mogelijk het perfecte kader voor dergelijke contacten tussen een onderneming en zijn klanten.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QN38vHZjWXw[/youtube]

Uitgebreide analytics

Online marketing wordt gekenmerkt door de meetbaarheid van activiteiten. Je kan een grote hoeveelheid informatie krijgen van de bezoekers op je website.Social media zijn hier echter vaak een uitzondering op. Veel bedrijven vragen zich dan ook af hoe ze de ROI van social media moeten meten. Google staat echter bekend voor sterke analyse tools in Google Analytics en Google Adwords. Bedrijven verwachten dan ook diepgaande informatie om de effecten van hun sociale aanwezigheid te meten en hun activiteiten zo goed mogelijk te sturen.

Aanpasbaar

De kracht van Google producten zoals Android komt voort uit het feit dat je ze makkelijk kan aanpassen naar je eigen wensen. Google biedt bijvoorbeeld de Android Market die in vergelijking met Apple’s App Store veel minder beperkingen kent. Voor bedrijven is deze vrijheid erg belangrijk: kan je een webshop starten, je website integreren, games toevoegen aan je bedrijfsprofiel?  Hoe minder beperkingen er zijn op het platform, des te interactiever kunnen de interacties tussen bedrijf en klant zijn.

We zien grote mogelijkheden voor Google+, zowel voor persoonlijk als voor professioneel gebruik. Als de bedrijfsprofielen dit alles kunnen bieden vormen ze zeker een waardevol alternatief voor Facebook. Zijn deze mogelijkheden genoeg voor jullie of zien jullie de toekomst van bedrijven op Google+ eerder somber in?

3 Comments

  1. Gert de Laan

    9 months ago

    Ik begrijp dat de heren ‘zoekmachine en online marketeers’ weer erg enthousiast zijn over het + project. Het betekent meer werk, meer onzekerheid bij ondernemers (in het MKB) en meer omzet voor e-marketingbureaus. Echter heb ik het wel zo’n beetje gehad met Google. Het wordt te dominant en daarnaast worden al die portals waar je “op moet zitten” een beetje te veel. Ik hoop dat Plus een gruwelijk mislukking wordt en we daardoor behoed zijn voor een nog dominanter Google.

    (uiteraard is het u vrij deze reactie met een korreltje zout te nemen)

    Met vriendelijke groet,

    Gert de Laan

  2. René Voordeckers

    9 months ago

    Dag Gert

    Ik begrijp je standpunt volledig, voor ons lijkt het soms ook veel. Maar om naar een artikel van gisteren te verwijzen: het is niet altijd beter om alles te willen doen. Brantano geeft het goede voorbeeld door zich te richten op slechts één sociaal netwerk (Facebook in dit geval) en daarop verder te bouwen. Hierdoor kan het doelen verwezenlijken in plaats van enkel ‘aanwezig’ te zijn.

    Op dit moment is de keuze van dat ene sociale netwerk dat je wilt testen vaak Facebook of Twitter. Als Google+ het goed aanpakt en een vlotte user experience kan bieden voor bedrijfspagina’s, lijkt het ons alleen ten voordele te komen van iedere ondernemer. Nu zit je als social media KMO als het ware vast aan Facebook en in mindere mate Twitter, De Google+ bedrijfsprofielen bieden mogelijk een alternatief dat beter bij je doelen en noden past.

    Maar wij stellen ons ook wel eens vragen bij de echte doelen van Google, we kunnen enkel hopen dat dit niet ten koste gaat van de kwaliteit van de dienst voor de gebruiker.

    Met vriendelijke groeten
    René Voordeckers




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *