Google Authorship erg populair: Google+ steeds vaker in de zoekresultaten aanwezig

Het is je misschien al opgevallen: steeds vaker krijg je in de Google zoekresultaten een foto te zien met de naam van de schrijver van het voorgestelde zoekresultaat. Die auteursinformatie in de zoekresultaten zorgt voor een hogere click-through-rate dan zoekresultaten zonder auteursinformatie, en dus maken steeds meer copywriters dankbaar gebruik van die auteursinformatie. Die auteursinformatie verschijnt dankzij de ‘Google Authorship‘ die Google een tijd geleden introduceerde. Maak je zelf nog geen gebruik van die Google Authorship, dan wordt het dringend tijd om daar verandering in te brengen!

Google Authorship, wat is dat?

Om een foto en je naam bij bepaalde zoekresultaten te tonen, moet Google de schrijver van de content kunnen identificeren. Om dat te kunnen doen, werd Google Authorship in het leven geroepen. Iedereen die regelmatig content voor een blog of een website schrijft, kan die content linken aan zijn of haar Google+ profiel. Dankzij die link kan Google jou identificeren als schrijver, en dus ook de foto en naam van je Google profiel in de zoekresultaten weergeven. Het voordeel daarvan? De foto zorgt voor een hogere click-through-rate, en door je content te linken aan je Google+ profiel kan je ook een ‘author rank‘ opbouwen.

De author rank, dat is dan weer een rank die Google aan jou als auteur geeft. Google bepaalt die rank op basis van tal van factoren, zoals het aantal comments, het aantal shares op Facebook en Twitter, enzovoort. In de toekomst zou Google die author rank ook gaan gebruiken als ranking factor in de zoekresultaten, en sommigen beweren zelfs dat Google dat nu al doet.

Google Authorship is erg populair

Google Authorship is erg populair, bijzonder veel content marketeers hebben hun Google Authorship reeds geclaimd. Uit een onderzoek van Search Engine Watch blijkt dat ongeveer 90 procent van de ‘top tech writers’ een Google+ account heeft. Van die 90 procent heeft ongeveer drie vierde Google Authorship opgezet, en Google geeft steeds meer belang aan hun berichten in de zoekresultaten! We zijn de fase van de early adopters dus al lang voorbij, content marketeers die hun Google Authorship nog niet hebben opgezet beginnen stilaan tot de laggards te behoren…

Google Authorship opzetten, hoe doe je dat?

Heb je een eigen blog, of schrijf je regelmatig content voor andere blogs en websites? Dan mag het ondertussen wel duidelijk zijn dat het heel belangrijk is om Google Authorship op te zetten, zodat Google ook jou als auteur van je content herkent. Moeilijk is het niet, je gaat als volgt te werk:

  • Voeg je Google+ profiel toeaan je gebruikersprofiel van de websites en blogs waar je toe bijdraagt. Gaat het bijvoorbeeld om een WordPress blog, dan ga je naar het tabje gebruikers en dan naar je eigen profiel, en dan vul je daar de link naar je Google+ profiel in. Bij mij ziet dat er als volgt uit:

google plus wordpress

  • Vul ‘bijdrager aan‘ in in Google+. In je Google+ profiel navigeer je naar ‘over’. Onderdaan de pagina zie je ‘links’ staan. Vul daar ‘bijdrager aan’ in, door alle blog en websites waar je als copywriter aan bijdraagt in te vullen. Vergeet trouwens ook niet om andere sociale netwerken, zoals Twitter en Facebook, hier in te vullen.

  • Test je Google Authorship connectie. Met Webmaster Tools kan je allerlei informatie over de content die jij geschreven hebt bekijken, zo kan je bijvoorbeeld de gemiddelde positie, het aantal vertoningen en het aantal kliks bekijken! Je vindt deze informatie in Webmaster tools onder labs -> auteursstatistieken. De connectie van je Google Authorship testen doe je met dit tooltje. Als url geef je bijvoorbeeld de link van een blogpost die jij geschreven hebt in, en als je alles goed hebt gedaan moet je als resultaat jou foto en naam te zien krijgen.
Executive Summary

Google Authorship wint aan populariteit
Google Authorship wint steeds aan populariteit, als je het zelf nog niet hebt opgezet moet je daar dringend verandering in brengen!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *